Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Har full förståelse för att det ska kosta att buda men är nyfiken om detta är de summor man får räkna med överlag?

Det varierar väldigt mycket och jag tycker inte det följer någon direkt logik. Jag ska till HKG i februari och när jag var inne i november såg jag att lägsta budet för Plus till Business var 2000 kr, så jag la ett bud direkt. Sist jag kolla för någon vecka sedan var lägsta möjliga budet 9900 kr.

Så det kan löna sig att gå in med jämna mellanrum och se vilken nivå det ligger på just då.

Tycker det är ett bra pris (om det går igenom) och förstår att det klassas som svaga bud. Några gånger har man sett riktiga sista minuten priser vid servicedisken i F-piren runt 2500 respektive 5000 för upgrade.

I början på december så kostade det 2500kr alt 15000 poäng att uppgradera till EWDifrån servicedisken på ARN. Från Go till Plus.

Det varierar väldigt mycket och jag tycker inte det följer någon direkt logik. Jag ska till HKG i februari och när jag var inne i november såg jag att lägsta budet för Plus till Business var 2000 kr, så jag la ett bud direkt. Sist jag kolla för någon vecka sedan var lägsta möjliga budet 9900 kr.

Så det kan löna sig att gå in med jämna mellanrum och se vilken nivå det ligger på just då.

Ja det är en liten skillnad. Dock från Plus är inte riktigt lika långt hopp men ändå en väsentlig ökning där.
Bra råd, ska kolla lite då och då och se. Slår till med en gissning att det också beror på hur många tomma stolar det är när det närmar sig också.

Har betalat 7500kr för en uppgradering på flygplatsen GO till Business EWR-ARN en gång. Fullt rimligt sett till vad en Business biljett hade kostat på sträckan.

Från Go - plus. Men jag har för mig att om man uppgraderat med pengar så får man inte någon högre intjäning som du får när man uppgraderad med poäng.
Kolla det om det skulle bli aktuellt.

Edit: Förtydligande
Kör du plusgrade spelar det ingen roll (cash eller pengar) då du får intjäning enligt uppgraderade klassen. Uppgraderingen du gör på flygplatsen (cash eller poäng) ger inte mer baspoäng / intjäning än ursprungsbokningen.

Last edited:
Tänkte försöka mig på att lägga bud i poäng från EWR till ARN. GO till Business. Ute i ganska god tid, reser först i april, men det står som följande: We recommend that you place your bid not earlier than 29 days in advance of your travel date as the prices might change until departure. Lägsta bud nu är 40 000 p, kan det bli så mycket lägre?

Jag har sett att det ibland varit lite lägre, ner mot 35 000 poäng. Hade i september ett bud från Go till Plus på 15 000, men några dagar innan jag skulle åka kunde jag sänka budet till 10 000 (som också gick igenom, EBG & EWR-ARN).

Skulle förvåna mig om det blir dyrare att lägga lägsta budet framöver, och jag tror inte det spelar någon roll i vilken ordning buden kommer in. I slutänden handlar det om hur många platser som finns, och vilka bud som är lagda.

Kanske någon av de som är riktigt erfarna har fler tips och kommentarer.

Toppen