Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Det skulle ju kunna vara så att de lägger till X antal Z-platser precis när de gör plusgrade för att man ska kunna bli uppgraderad till den bokningsklassen. Att det är nollat 4 dagar innan tror jag dock spelar väldigt liten roll
Jag fick igenom plusgrade plus-business OSL-MIA, satt i princip och refreshade expertflyer och ganska exakt 47h före avgången fick jag mail och inom några minuter gick tillgången ner från C8 D8 Z5 till ungefär (minns inte exakt) C2 D2 Z0. Inom ytterligare 30 min var de typ 8-9 valbara sätena som fanns nere på 3 st, jag hade sugit åt mig 2 st av de 8-9.

Så, åtminstone i mitt fall, gick tillgängligheten ner samma stund som uppgraderingar att gick igenom. Däremot behöver ju inte en nolla några dagar tidigare betyda så mycket :)

Jag fick igenom plusgrade plus-business OSL-MIA, satt i princip och refreshade expertflyer och ganska exakt 47h före avgången fick jag mail och inom några minuter gick tillgången ner från C8 D8 Z5 till ungefär (minns inte exakt) C2 D2 Z0. Inom ytterligare 30 min var de typ 8-9 valbara sätena som fanns nere på 3 st, jag hade sugit åt mig 2 st av de 8-9.

Så, åtminstone i mitt fall, gick tillgängligheten ner samma stund som uppgraderingar att gick igenom. Däremot behöver ju inte en nolla några dagar tidigare betyda så mycket :)
Det bekräftar ju teorin i så fall att det finns Z inventory när plusgrade görs (för det är den bokningsklass man blir uppgraderad till).
Att Z är nollat en vecka innan avgång innebär ju dock inte att man inte kommer kunna få en plusgrade då de 1 sekund innan de gör plusgrade kan lägga till 5 platser i Z som sedan används i uppgraderingen någon sekund senare och de är efter de borta igen.

I och med att alla Z är 0ade närmsta veckan från Arlanda på longhaul så skulle denna teori bekräftas i detta fall om det blir minst 1 person som får plusgrade till Business på någon av linjerna från Arlanda.

Vill man gräva djupare i detta kan man ju titta Expertflyer precis 48h innan longhaul avgår från Stockholm för att se vad som händer med inventory.

Om detta skulle vara en automatiserad process (vilket vi vet att det inte är) så skulle ju logiken kunna vara följande
1: Kontrollera hur många man ska uppgradera till Business utifrån någon "formel"
2: Systemet skapar automatiskt upp så många platser i Z-inventory
3: Plusgrade tar direkt dessa platser
4: Antalet platser i Z minskar med antalet personer som får plusgrade
5: Mail skickas ut till de personer som blivit uppgraderade

Nu är det ca 51 timmar kvar till min flight och Expert Flyer säger : C9 D9 Z0 J0, och enligt seatmap är det 13 platser lediga, jag har ändå lagt ett ganska saftigt bud så jag tycker jag borde få igenom min uppgradering.

/Andreas

• Gilla
Reactions: Vic
Nu är det ca 51 timmar kvar till min flight och Expert Flyer säger : C9 D9 Z0 J0, och enligt seatmap är det 13 platser lediga, jag har ändå lagt ett ganska saftigt bud så jag tycker jag borde få igenom min uppgradering.

/Andreas

Ja, även om Expertflyer inte visar absolut tillgång så är den åtminstone inte nollad. Du får sitta och refresha EF 48h innan för att se om teorin med att Z bumpas upp till ett visst antal, som sedan knips av Plusgrade.

/Andreas
Du borde skapa en livetråd som du uppdaterar, gärna med en juste nedräknare.

Z är fortfarande 0
Jag tror det har varit så sen nån vecka tillbaka, det märkte jag även när jag sökte resan på sas.se då fanns det inga Business Saver kvar att boka, men jag tror nog att det är som du nämnde tidigare i tråden att det skapas upp nya platser i Z när det skall uppgraderas.

Toppen