Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

johisco

Medlem
Finns det inte "upgrade now" som kommer upp på longhaul även om man flyger inom Europa? Där kan man ju uppgradera för fasta summor då och då. Det kostar ju lite mer men kan väl jämföras med British Airways där det brukar kosta omkring 1000 kronor att uppgradera till Club Europe från Economy.
Kör inte Lufthansa också Plusgrade? Är det annat koncept där att man vet garranterat om man får en uppgradering eller inte?

Om det nu är viktigt att få betala sig upp till en högre klass, går det inte att boka om biljetten och betala mellanskillnaden?

Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.
 

Vic

Medlem
Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.

Ibland dyker en "upgrade now"-knapp upp i Plusgrade. Om man uppgraderar den vägen får man poäng för den nya bokningsklassen.

"Instant Upgrades on SAS flights via SAS Upgrade
If a “buy now” button is visible you can pay the fixed price to upgrade your seat to SAS Plus or SAS Business and will be instantly charged and upgraded.
[...]
The new ticket class of the upgrade applies as the basis for earning points.
"

Källa: https://www.sas.no/upload/travel_info/plusgrade/plusgrade-tc-no.pdf
 

Canadien

Medlem
Jag har aldrig sett någon "upgrade now" på SAS där man också får poäng för ny klass (på plats finns ju). Både på LH och BA har jag pröjsat för uppgradering innan avgång tidigare men det var länge sen för LH så vet inte hur de har det nu.
Jag hade knappen på mina senaste två flighter
ARN-DUB upgrade now för €110
LHR-ARN upgrade now för €140 (tror jag, minns inte exakt)
 

Canadien

Medlem
Jag och en kollega budade på samma flight mellan San Fransisco och Köpenhamn. Båda är silver medlemmar, men jag skulle räknat med denna flight bli guld medlem förutsatt att jag blivit updaterad (hade 36250 baspoäng+9000 poäng för en Business Saver man får för den flighten). Hon budade 38250 poäng och jag budade 38280 poäng. Hon blev upgraderad, jag blev inte det - någon som vet vad det kan bero på? Har tyvärr vid de fyra tillfällen jag varit i kontakt med SAS kundservice alltid hamnat hos mindre begåvade och serviceinriktade personer.
Kan ditt EB-nummer varit felaktigt inlagt i bokningen så att du ej fick EBS-bonusen på 5% eller vad den nu är?
Edit: fast då hade du ju inte kunnat buda för poäng alls. Så mystiskt helt klart...
 

seat56f

Medlem
Det är ju inte heller helt orimligt att en del av skillnader i hitrate kan bero på flygmönster (åker de veckodagar/avgångar/destinationer där det är högre tryck i plus/business).
 

Alan Anter

Ny medlem
Intressant! Kanske bokningsklass spelar in trots allt? ;) @NotRyan

Vem la budet först? Antar hon eftersom du la dig 30p över? Isåfall kanske det är en indikation på att tid för budet före avgång har betydelse..


Jag la budet först, hon hade inte mer än 38250 poäng så hon la allt hon hade. Båda är ju EBS och tid bör inte spela någon roll eftersom att de säger att "högst bud vinner".
 

OnAir

Medlem
Men det är väl just så det ska (och måste) vara. Det ska inte alltid gå igenom, oavsett om affärsklasskabinen är helt tom eller andra klasser överbokade. På vilket sätt var Optiontown bättre i detta avseende menar du?
Det jag menar är att det är skillnad på inte alltid och aldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.
 

johisco

Medlem
Det jag menar är att det är skillnad på inte alltid och aldrig. Optiontown funkade för mig i åtminstone säg 40% av fallen medan Plusgrade hittills är på 0%. Så i mitt tycke var ju det självklart bättre. Dessutom att man där kunde opta in för uppgradering till både Business och Plus samtidigt för att på så sätt falla tillbaks på ett alternativ om Business inte gick igenom. En klar fördel om du frågar mig.
Jo Optiontown funkade så här i backspegeln helt ok även om jag såklart inte gillar att köpa något jag "kanske" får. Jag blev bara nekad en gång men det var pga att hela business var proppfullt för det fanns inget kvar vid desken heller när jag prövade.
 
Toppen