Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Anders N

Ny medlem
Så fråga nummer to, vil jeg opptjene poeng i Aegean på turen? I følge SAS-chat skal det gå, men ikke i følge t&c. Blir jo nervøs av slikt :)
 

gjohansson

Medlem
Jag har för mig att jag vid poäng+pengar bokning fått konstiga kvitton tidigare där pengardelen varit fel.
SAS har en helt annan värdering av poängen så kvittot blir konstigt om man säger så. Säkert så för att det ska täcka skatterna eller nåt liknande så de slipper betala skatt eller nåt liknande.
 

WTP

Medlem
Oj, nu hade jag en riktigt märkligt samtal med SAS Customer Support ang mitt problem att jag ser inte slider längre på min bokning:
upload_2016-9-14_11-23-15.png



Ringde 0770 -727 727.
Insåg ganska snabbt att unge mannen i luren har aldrig sett plusgrade och han skulle kolla upp det och ringa upp mig.
När han ringde så han att "japanska myndigheter tillåter inte budgivning och därför det är fast pris på budet" ?!?!?!

Jag kan applicera men det är ingen garanti att jag får den enligt denna väldigt speedade agent.
När jag frågade när har det hänt för att jag såg slidern för ca 2 veckor sedan - då svaret blev "Global Support sa så"
Punkt slut!

Jag kände att jag kunde inte komma vidare med denna agent så nu vänder jag till er, vet ni ngt om detta?
Kan jag prata med ngn annan på Supporten? Btw. blev uppringd från 0680-xx xx xx numret.
 

Funcadelic

Medlem
När han ringde så han att "japanska myndigheter tillåter inte budgivning och därför det är fast pris på budet" ?!?!?!
.

Som jag förstått det: Man tillåter inte budgivning på flygbiljetter och/eller (vilket är det?) uppgradering i Japan. Dock tror jag att detta bara gäller om biljetten är såld i Japan, inte om man köper biljetten genom exempelvis SAS svenska kontor (dvs det skulle funka för en japan att via VPN logga in på den svenska siten).

Jag är ute på tunn is - någon som kan bekräfta/dementera? @Dr. Miles kanske?
 

WTP

Medlem
Precis.
Ni bekräftade det jag trodde från början.
Men biljetterna är köpta på sas.se och som sagt jag kunde se slidern fram tills 2 veckor sen.
Provar ringa igen!
 

Dr. Miles

Expert
Som jag förstått det: Man tillåter inte budgivning på flygbiljetter och/eller (vilket är det?) uppgradering i Japan. Dock tror jag att detta bara gäller om biljetten är såld i Japan, inte om man köper biljetten genom exempelvis SAS svenska kontor (dvs det skulle funka för en japan att via VPN logga in på den svenska siten).

Jag är ute på tunn is - någon som kan bekräfta/dementera? @Dr. Miles kanske?
Precis.
Ni bekräftade det jag trodde från början.
Men biljetterna är köpta på sas.se och som sagt jag kunde se slidern fram tills 2 veckor sen.
Provar ringa igen!
Jag TROR att det är inte tillåtet att sälja flygbiljett/uppgradering genom budgivning på linjer till/från Japan.
Det gäller även hos andra flygbolag som t ex SWISS.

SWISS skrev:
On which routes is SWISS Upgrade Bargain being offered?

SWISS offers SWISS Upgrade Bargain on all SWISS operated long-haul flights. For legal reasons, bids for ticket sales from India and Brazil are excluded. SWISS flights from and to Tel Aviv are excluded from Upgrades into SWISS First class. On SWISS flights to and from Japan it is possible to offer a fixed amount.
FAQs | SWISS Upgrade Bargain | SWISS
 
  • Gilla
Reactions: WTP

WTP

Medlem
@Dr. Miles till räddning som vanligt! Kudos!

Med andra ord SAS klantade till eftersom det var tillgängligt ganska länge eller har begränsningen infört nyligen?
 
Last edited:

Funcadelic

Medlem
Jag TROR att det är inte tillåtet att sälja flygbiljett/uppgradering genom budgivning på linjer till/från Japan.
Det gäller även hos andra flygbolag som t ex SWISS.

Jag var tvungen att gräva lite i detta, och hittade följande på Lufthansas Plusgrade T&C

Lufthansa/Plusgrade skrev:
Are all of my flights eligible for an upgrade?
Generally upgrade offers can be made up to 72 hours before departure for all long-haul flights.Unfortunately, however, the following cases are excluded for technical or legal reasons:

  • Tickets which have not yet been issued
  • Tickets which are part of a group booking
  • Tickets with an infant (2 years or younger) included in the booking
  • Other airlines’ tickets or tickets which have not been issued on a Lufthansa document
  • Tickets originally booked in Japan or India

Där spelar det alltså ingen roll om man ska till/från Japan eller någon annanstans, utan det är point of sale som är avgörande (enligt dessa T&C)
 
Toppen