Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Jag hade liknande case i juni med uppgradering till Plus från Porto. Kunde inte välja plats i Plus och varken kundtjänst eller incheck kunde hjälpa till. Dock löste crew det ombord eftersom min mat var lastad.

Kanske har det här diskuterats redan, men jag har väldigt lite förtroende för budprocessen. Dels för rapporter om oegentligheter där status-bonusen är borträknad (se exempel här och här ), men även för att jag nu ser den ignoreras:

På mitt flyg är högsta budet 101787 för att uppgradera.

1762356100102.png

Som diamant har jag 30% bonus på mina bud. För att prova detta budade jag 78300 (vilket med 30% diamantbonus motsvarar 101790) och således ska placera mig som högsta budgivare.

1762356114496.png

Jag hamnade inte alls på första plats utan istället plats 9, det vill säga min diamantbonus ignoreras i mitt bud.

Det enda som skulle kunna förklara det här är att "Highest bid" inte inkluderar status-bonusen.

Någon som har konkreta exempel där de sett att status-bonusen faktiskt tillämpas? Jag skulle gärna ha fel här.

Last edited:
Kanske har det här diskuterats redan, men jag har väldigt lite förtroende för budprocessen. Dels för rapporter om oegentligheter där status-bonusen är borträknad (se exempel här och här ), men även för att jag nu ser den ignoreras:

Visa bifogad bild 169841

Som diamant har jag 30% bonus på mina bud. För att prova detta budade jag 78300 (vilket med 30% diamantbonus motsvarar 101790) och således ska placera mig som högsta budgivare.

Visa bifogad bild 169842

Jag hamnade inte alls på första plats utan istället plats 9, det vill säga min diamantbonus ignoreras i mitt bud.

Det enda som skulle kunna förklara det här är att "Highest bid" inte inkluderar status-bonusen.

Någon som har konkreta exempel där de sett att status-bonusen faktiskt tillämpas? Jag skulle gärna ha fel här.

Fast just detta behöver väl inte betyda att diamantbonusen inte räknas, utan det kan ju i teorin finnas 8 EBD som budat 78301 poäng.

Men det har väl ändå varit ganska tydligt att det är viss handpåläggning vid fördelning av uppgraderingarna.

Man kan ju dessutom buda med pengar.

Jag tror att man också har någon form av fördelning mellan pengar och poäng, t ex att 70% av uppgraderingarna ska ges till dem som betalar med pengar och 30 till dem som betalar med poäng. Eller kanske 100% till pengar vissa gånger. Det kan vi inte veta.

Du kanske ligger först av poängbetalarna, men det finns 8 före dig som betalar med pengar. Några av dem har kanske silver, eller är statuslösa.

Det faktum att alla i en bokning omfattas av budet innebär ju också att tillgängliga platser och inkomna bud inte alltid går jämnt ut ifall man skulle följa en strikt ordning efter högsta bud. Antingen hade vissa platser fått gå tomma eller så hade man fått dela på ett resesällskap. Därför behövs det också manuell handpåläggning.

Det finns säkert ytterligare kriterier som man tar hänsyn till vid fördelning av uppgraderingar.

Det står väl inte heller någonstans att det är högst bud som vinner, bara att man genom ett högt bud och hög status kan man öka sin chans att vinna.

Visa bifogad bild 169841

Visa bifogad bild 169842

Hvis jeg har forstått det riktig virker det som følger;

På samme måte som ditt bud ikke vises som Bud + bonus (101,787 poeng), vises ikke nåværende høyeste bud det faktiske budet. Det som vises er hva du må by for å matche høyeste bud.
Med andre ord, høyeste bud er potensielt så høyt som 132,323 poeng (om vedkommende ikke har status), evt tilsvarende for cash, hvilket for deg matches ved å by 101,787 poeng.
SAS burde lagt på noe á la ‘ditt bud er verdt’ for å fjerne forvirringen.

Hvis jeg har forstått det riktig virker det som følger;

På samme måte som ditt bud ikke vises som Bud + bonus (101,787 poeng), vises ikke nåværende høyeste bud det faktiske budet. Det som vises er hva du må by for å matche høyeste bud.
Med andre ord, høyeste bud er potensielt så høyt som 132,323 poeng (om vedkommende ikke har status), evt tilsvarende for cash, hvilket for deg matches ved å by 101,787 poeng.
SAS burde lagt på noe á la ‘ditt bud er verdt’ for å fjerne forvirringen.
Det skulle kunna vara en förklaring, men om så är fallet så är det nästan meningslöst att visa 101787 som högsta bud eftersom jag inte kommer komma etta genom att buda över (om högre statusresenär har lagt högsta budet).

Det skulle kunna vara en förklaring, men om så är fallet så är det nästan meningslöst att visa 101787 som högsta bud eftersom jag inte kommer komma etta genom att buda över (om högre statusresenär har lagt högsta budet).
Jodå, ifall du lägger en poäng högre så kommer du etta. Tanken (den perversa tanken) är att den visar omräknat till din "köpkraft" vad du måste lägga för att vinna.

Jag hoppas verkligen att så inte är fallet.

Det du ser er det du må by for å ha høyeste bud, og det spiller ingen rolle for deg hvilken status de har. Alle beløp omregnes uansett, så om det er en Pandion eller en statusløs som har det som vises hos deg som 101,787 poeng betyr det bare at noen har bydd et beløp som med sin bonus utgjør 101,787 poeng for deg med din bonus. Er det noen med lavere status enn deg er det faktiske budet høyere enn det du må by. Er det noen med høyere status er det faktiske budet deres lavere enn hva som vises hos deg.

I et tenkt scenario er høyeste bud på 100,000 poeng lagt inn av en statusløs kunde. Da vil det vise noe á la dette hos kunder med annen status (alle tall er for å illustrere poenget)
- Sølv: 90,000 poeng som høyeste bud
- Gull: 80,000 poeng som høyeste bud
- Diamant: 70,000 poeng som høyeste bud
- Pandion: 60,000 poeng som høyeste bud

I ditt konkrete tilfelle vil f.eks. en Pandion få opp at høyeste bud er lavere enn 101,787 ettersom de har høyere bonus og dermed kan by lavere og likevel matche det høyeste budet.

I et tenkt scenario er høyeste bud på 100,000 poeng lagt inn av en statusløs kunde. Da vil det vise noe á la dette hos kunder med annen status (alle tall er for å illustrere poenget)
- Sølv: 90,000 poeng som høyeste bud
- Gull: 80,000 poeng som høyeste bud
- Diamant: 70,000 poeng som høyeste bud
- Pandion: 60,000 poeng som høyeste bud

I ditt konkrete tilfelle vil f.eks. en Pandion få opp at høyeste bud er lavere enn 101,787 ettersom de har høyere bonus og dermed kan by lavere og likevel matche det høyeste budet.

Någon som kan testa? Två bokningar på samma flight, där man har olika status? Ifall båda då ser olika ”högsta bud” så vore det bekräftat. Ifall det icke gör det…

Toppen