Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Kunde bara välja mellan 4 olika platser i Plus. Om jag försöker köpa en biljett till samma avgång nu så står det "5 platser kvar" på business, men det är väl mer en ledtråd än något bokstavligt.
5 platser kvar är 5 platser i aktuell bokningsklass, inte i kabinklass.
Är det dock bara 5 bokningsklass C kvar kan du nästan räkna med att det är fullt i business förutom 5 platser, alternativt så är det bara 5 platser kvar på hela planet och de behöver uppgradera folk till plus/business.

Jag har nu ett bud på CPH-JFK på lördag, vill gå från Plus till Biz. Klickade i den blå rutan efter att jag höjt mitt bud.

Men snarare än att lägga maxbud borde jag lägga väldigt lågt bud, och höja bara när jag får veta att någon budat över mig. Därmed blir hela funktionen en hjälp att buda lägre, att inte buda högt i onödan.
Jag personligen höjer inte bara för att någon budar över. Du behöver ju inte "vinna" (dvs ha högst bud) för att bli uppgraderad. Kan finnas 0, 5 eller 10 platser som uppgraderas - omöjligt att veta. Mina bud har ofta gått igenom trots att jag inte budat högst. Men ja, antal platser till försäljning kan ge en liten indikation även om det inte behöver stämma, vi vet ju att bolag ofta överbokar etc.

Senaste gången jag uppgraderade (CPH-SFO) hade jag plats 6-7 i livebudgivningen. SAS ville vid samma tillfälle sälja 7 platser i Business (bokningsklass C) och uppgraderingen gick igenom. Kabinen var helt full så jag gissar att vi fick de sista platserna.

Last edited:
Finns det någon möjlighet att se vad minimum bud är i SEK/Poäng ifall man redan budat. I mitt fall har jag t ex budat med poäng, men om SEK-minimum är lägre skulle jag gärna buda det

Finns det någon möjlighet att se vad minimum bud är i SEK/Poäng ifall man redan budat. I mitt fall har jag t ex budat med poäng, men om SEK-minimum är lägre skulle jag gärna buda det
Kan du inte bara ta tillbaka ditt nuvarande bud och sen lägga ett nytt antingen med poäng eller SEK?

Glömde lägga till, men nya minimumbudet är högre än det jag vill buda.

T ex.
Budat 26000p
Nya minimum är 29000.
Vill se vad minimum är på SEK-bud

Ser du inte det i appen? Så här ser det ut för mig, eller missförstår jag?

Attachments

• IMG_5027.png
    IMG_5027.png
    676,1 KB · Visningar: 154
Försa gången jag budar med Live-budgivningen - Förutom stavfelet, men är rangordningen antalet personer eller bokningar?

1746214604750.png

Om det är i stort sett utnollat i alla klasser men finns 4 platser i C, Y och E - låter för mig som att det finns 4 business platser och att flyget i övrigt är fullt. Samtidigt ligger lägsta bud lågt, dvs antingen har istort sett ingen budat eller sas vill verkligen sälja ett antal uppgraderingar för att slippa göra OP-up.
Lurigt läge, när man är snål med buden ;)

Last edited:
Toppen