Det där har observerats under en viss tid nu. Minsta bud kan börja normalt och sedan plötsligt mångdubblas. De har helt klart någon ny logik där de ändrar om minsta budet löpande, kanske för att trigga fler höga bud.Verkar som det går bra för SAS nu. om uppgraderingskostnader är en indikation. Klass W till business på TATL kostar min 44k poäng. För ca 18 mån sedan krävdes 30k endast.
Jag bara gissar, men jag tycker det ser ut mer som att minimibud är tidsstyrt (t ex antal dagar kvar till avgång) snarare än styrt av bokningsläge. Här två exempel för flyg som avgår samma vecka i dec:Det där har observerats under en viss tid nu. Minsta bud kan börja normalt och sedan plötsligt mångdubblas. De har helt klart någon ny logik där de ändrar om minsta budet löpande, kanske för att trigga fler höga bud.
Inte säker på att det avspeglar någon hög efterfrågan eller bokningsläge. Jag hade bokat ett av mina ben i business för priset var riktigt bra (och beläggningen dålig). Jag kollade bud-priserna och de var också låga. En vän på samma flyg hade redan biljett men skulle buda på uppgradering. Men innan han hann lägga ett bud tredubblades minsta bud. Beläggningen i kabinen var oförändrad låg.
På ett par andra resor har jag kollat för skojs skull och då har minsta bud varit ungefär samma belopp som priskillnaden mellan eko och plus varit. Kanske en slump, men när det är så är det ju ett bättre val att direkt boka den önskade klassen istället för att betala samma pengar för att få vara med i ett lotteri.
Måste man inte ha en bokning för att se budnivån? Eller bokar du, kollar nivån, bokar av och bokar den högre klassen inom 24h perioden?På ett par andra resor har jag kollat för skojs skull och då har minsta bud varit ungefär samma belopp som priskillnaden mellan eko och plus varit. Kanske en slump, men när det är så är det ju ett bättre val att direkt boka den önskade klassen istället för att betala samma pengar för att få vara med i ett lotteri.
Där gällde det kortare flyg bokade för arbetet i ekonomi och jag kollade uppgraderingspriser (på vanliga sättet) mest för skojs skull. Inget behov av att betala för uppgradering till plus på de rutterna så inget jag följt upp djupare.Måste man inte ha en bokning för att se budnivån? Eller bokar du, kollar nivån, bokar av och bokar den högre klassen inom 24h perioden?
Kikade för skojs skul på vår kommande resa till ATL i februari. Minimibud från Plus till Business var 12k, dvs samma som business hade kostat att boka direkt. Ska bli spännande att se vad det är för bud i dec/januari!Jag bara gissar, men jag tycker det ser ut mer som att minimibud är tidsstyrt (t ex antal dagar kvar till avgång) snarare än styrt av bokningsläge. Här två exempel för flyg som avgår samma vecka i dec:
CPH-SFO - Gott om säten i Plus och affärsklass till salu. Minimibud från Plus €650.
LAX-CPH - Nyligen ändrad från A330 till A350, vilket betyder att Plus-kabinen blev helt full (inga säten till salu längre). Affärsklass gott om säten till salu. Minimibud från Plus €650.
Hade bokningsläget styrt hade man väl sänkt minimibudet på LAX-CPH eftersom man annars troligen måste göra opup där?
Gate som hanterar detta i KöpenhamnHur funkar det om man förlorade en budgivning men ändå vill prova på lyckan vid flygplatsen i Köpenhamn (transit). Frågar man vid gaten eller vid en transit desk? Och finns en sådan på non-schengen-sidan?