Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Sträcka: ARN-ZRH
Datum: 2018-06-18
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Plus
Bud: 5100 poäng
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du omuppgradering: 2 veckor
Gick uppgradering igenom: Ja, 47,5 h innan.
 
Sträcka: PVG-CPH
Datum: 2018-06-20
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud: 2700 SEK (lagsta)
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du omuppgradering: 2 veckor
Gick uppgradering igenom: NEJ, 36 h innan.

Gott om platser lediga i alla klasser pa detta flyg.
Ingen CU heller vad det verkar.
 
Sträcka: PVG-CPH
Datum: 2018-06-20
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud: 2700 SEK (lagsta)
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBD
Hur långt i förväg anmälde du omuppgradering: 2 veckor
Gick uppgradering igenom: NEJ, 36 h innan.

Gott om platser lediga i alla klasser pa detta flyg.
Ingen CU heller vad det verkar.

Har ett bud inne på CPH-PVG i juli T/R. Frågan är om det är värt att höja buden för att få till en uppgradering.
 
Sträcka: NRT-CPH
Datum: 16JUN18
Från kabinklass: GO
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 23030 poäng
Bid strength: a bit low
Eurobonusstatus: EBS
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 veckor
Gick uppgradering igenom: Ja, ca 48h före.
 
Sträcka: CHP-PVG
Datum: 2018-06-21
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): SEK 4040/pax
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBS
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 3 dagar
Gick uppgradering igenom: Ja, 47 h innan
 
Sträcka: NCE-ARN
Datum: 2018-06-20
Från kabinklass: Go
Till kabinklass: Plus
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 5150 poäng
Bid strength: A bit low
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 veckor
Gick uppgradering igenom: Ja, 47 h innan
 
Nu har du nog fått det lite fel angående antal business stolar på RKP. Det är inte 52 stolar business på det planet (är 32 på A330). Det brukar vara högre försäljning i plus än business, där det finns 56 platser, på RKP finns det bara 28 stycken.

Med andra ord vet du inte. Vad SAS säljer och hur många platser som faktiskt finns är inte samma sak. Jag kan också räkna, men jag försöker att vara noga med att inte dra felaktiga slutsatser av mins resultat.

A330 har 32 business-säten, 8 rader á 1,2,1 config. A340 har 40 i 10 rader 1,2,1 config. RKP har 10 rader med 2,2,2 config vilket iallafall jag får till 60. Hur är då mitt påstående om att RKP har 20 extra business-stolar fel?

Resan var ju ursprungligen planerad med en A330, dvs 32 business-säten. Om det då finns 3-4 lediga platser att välja på när man bytt plan 2 dagar innan avgång så har man antingen överbokat med 24-25 businessplatser eller blockerat dem av andra skäl. Businesskabinen var iallafall full när planet gick. Fine, klart att jag inte VET. Men att det skulle vara en felaktig slutsats vet jag inte riktigt om jag håller med om.
 
A330 har 32 business-säten, 8 rader á 1,2,1 config. A340 har 40 i 10 rader 1,2,1 config. RKP har 10 rader med 2,2,2 config vilket iallafall jag får till 60. Hur är då mitt påstående om att RKP har 20 extra business-stolar fel?

Resan var ju ursprungligen planerad med en A330, dvs 32 business-säten. Om det då finns 3-4 lediga platser att välja på när man bytt plan 2 dagar innan avgång så har man antingen överbokat med 24-25 businessplatser eller blockerat dem av andra skäl. Businesskabinen var iallafall full när planet gick. Fine, klart att jag inte VET. Men att det skulle vara en felaktig slutsats vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Nej RKP har inte 10 rader business, kommer jag ihåg rätt är det 6 rader i främre och 2 i bakre kabinen, dvs 48 platser business.
SAS byter mig veterligen inte plan till RKP för att sälja extra platser i C. De måste ju då gratis uppgradera up till 21 pers från plus om pluskabinen är full. När RKP användes till LAX nyligen så var det för att två maskiner stod trasiga i Hong Kong och RKP körde minst 2 vändor dit och sen 1 vända till LAX. Alternativet hade varit att ställa in någon flight, hade det varit bättre?
 
Toppen