Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Jannes

Medlem
Korrekt, inga fler baspoäng. Du får bara poäng för Plus då.

Uppgraderar du med pengar (oavsett om originalbiljetten är betald eller bonusbiljett) istället får du poäng efter en fast tabell: Se under SAS UPGRADE-rubriken här: https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/
Denna ändring skedde strax efter nyår och har i princip helt tagit kol på mina försök att uppgradera Go->Plus. Innan det uppgraderade jag gärna för poäng och pengar, på jobbresorna. Men som EBG+ så får man inget annat än typ matlådan och dryck för 600kr, och som EBD är det bara maten... Och sen försvann moroten att göra det för baspoäng.

Flyger jag privat så tar man kanske direkt Plus ifall prisskillnaden är 200-300kr, men annars nej.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Denna ändring skedde strax efter nyår och har i princip helt tagit kol på mina försök att uppgradera Go->Plus. Innan det uppgraderade jag gärna för poäng och pengar, på jobbresorna. Men som EBG+ så får man inget annat än typ matlådan och dryck för 600kr, och som EBD är det bara maten... Och sen försvann moroten att göra det för baspoäng.

Flyger jag privat så tar man kanske direkt Plus ifall prisskillnaden är 200-300kr, men annars nej.

Det har blivit mycket dåligt värde på short haul, ja. På longhaul är värdet bättre eftersom det där faktiskt är lite skillnad på klasserna.
 

Fintus

Medlem
Sträcka: CPH - IAD
Datum: 2022-10-04
Från kabinklass: SAS Plus (bonusresa)
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta): 35 000 poäng
Bud styrka: Medium
Eurobonusstatus: EB Silver
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 3 månader
Gick uppgradering igenom: Ja, 24h före avresa
 

RimaZ

Medlem
Sträcka: MIA-ARN
Datum: 2022-10-07
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud: 40.000 EBP x4
Bid strength: Strong
Eurobonusstatus: EBD, EBG, EBS, EBB
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Tre månader
Gick uppgradering igenom: Ja, alla fyra uppgraderade. Tyvärr lyckades jag inte sova en blund ändå, trots enastående service vad gäller mat och dryck!
 
Sträcka: MIA-ARN
Datum: 2022-10-07
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud: 40.000 EBP x4
Bid strength: Strong
Eurobonusstatus: EBD, EBG, EBS, EBB
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Tre månader
Gick uppgradering igenom: Ja, alla fyra uppgraderade. Tyvärr lyckades jag inte sova en blund ändå, trots enastående service vad gäller mat och dryck!
Hur tidigt fick du veta?

Vi ska göra exakt samma resa 11/11 och även vi är EBD, EBG, EBS, EBB. Beläggningen är 50% i Business och plus är fullt...
 

B79

Medlem
Sträcka: ARN-ORD
Datum: 2022-10-09
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 22500 poäng
Bid strength: Low
Eurobonusstatus: Diamond
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 månad
Gick uppgradering igenom: Ja, 6 timmar innan

Vad som var intresserant här var att minsta möjliga bud var 22000 poäng när jag har lagt budet, men den gick upp till 29000 poäng sista veckan innan avgång.

Ändå har mitt bud på 22500 gått igenom.
 

OlaBola

Medlem
Sträcka: CPH-SFO
Datum: 2022-10-08
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 32000 poäng (min 22000)
Bid strength: Medium
Eurobonusstatus: Guld
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 dygn
Gick uppgradering igenom: Nej, fick veta 6 timmar innan.

Efterklok som jag är skulle jag nog gått lite högre i budet eftersom det bara fanns två platser lediga i Business när jag kollade precis före (och inga i Plus), så alla som ville ha någon uppgradering slogs om just de två platserna.

Är det förresten någon som sett något mönster mellan hur långt innan man lägger bud och framgång?
 

Big Birger

Medlem
Sträcka: CPH - IAD
Datum: 2022-10-14
Från kabinklass: SAS Plus (F&F)
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta): 24 000 poäng
Bud styrka: Low
Eurobonusstatus: EB Diamond
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 3 månader
Gick uppgradering igenom: Ja, 24h och 10 minuter före avresa.

Plingade till i SAS-appen. Ingen annan avisering. Innan uppgraderingen fanns det 7 platser till försäljning. Efter uppgradering 0 platser. Planet verkar mer eller mindre smockfullt.
 

pljung

Medlem
Sträcka: LAX-CPH
Datum: 2022-10-04
Från kabinklass: Ekonomi
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 4700 SEK x 2
Bid strength: Low
Eurobonusstatus: EBD + EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 7 dygn, men uppdaterade budet från 4200 SEK till 4700 SEK 3 dygn innan.
Gick uppgradering igenom: Ja, 24 timmar innan resan
 
Toppen