Agö
Medlem
Dette har ligget i kortene lenge, har du sett hvor mange billetttyper Austrian, Swiss, Lufthansa, British Airways, med flere har? Dette virker på meg å være nettverkselskapenes måte å møte lcc på.
Hur menar du "länge"? SAS Go/Plus infördes ju för drygt tre år sedan. Av det enkla skälet att SAS ville förenkla för resenärerna (det står uttryckligen så). Nu gör man, i vanlig ordning, precis tvärtom och komplicerar saker och ting.
– Vi vill förenkla våra kunders resande. Som en del av det introducerar vi SAS Go och SAS Plus. För SAS betyder enkelhet att det du behöver ingår. Under utveckling av det nya konceptet har vi tagit utgångspunkt i våra kunders behov snarare än branschstandard, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef SAS.
Vad är det för kunder som efterfrågar denna ändring? Billig Plus är redan idag just billig. Detta är förstås en försämring eftersom biljetten inte blir avbokningsbar.
Merk at eco flex er dyrere enn biz save.
Lufthansas billigaste affärsklassbiljetter inom Europa (bokas i P och Z) är till skillnad från SAS Plus Saver ombokningsbara och avbokningsbara utan kostnad. Detta har Lufthansa nyligen ändrat (tidigare var ombokning/avbokning förenat med avgift). Detta är alltså en förbättring.
Av min erfaring er det veldig mange som booker opp mye SAS PLUS når det er billig, og avbestiller (gjerne i god tid i forvegen) etterhvert som de ser at det ikke går.
Vad är din källa för detta påstående? Vad är "veldig mange"? Jag har använt mig av denna möjlighet och också aktivt valt SAS Plus av denna anledning. För mig är detta en kraftig försämring.
SAS har levert dårlige tall i Q2-rapporten, selv om man virkelig har begynt å skjære inn til beinet.
Detta är förstås den verkliga anledningen, det har du helt rätt i. Men för den sakens skull behöver man inte försvara eller tycka att detta är bra. För det är det inte.