Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

Jag kommer ihåg att en FlyerTalker som heter bertheike fixade ex-Tripoli biljett via kanadensisk resebyrå många år sedan. För att kringgå SITI regel som också inte gällde om man köpte biljetten i Kanada.

Jag provade en dummy bokning i F ex KRT på Oneworld.com, KRT-AMM-LHR-JFK-HKG-SIN-LHR-DXB.

Jag fick ett pris på 6 622 USD + skatter 1 592 USD = totalt 8 214 USD så om det inte krånglar vid betalningen så bör det funka att boka.

Nu har jag kommit en bit på vägen i planeringen, men jag behöver er hjälp med lite frågetecken och synpunkter.

Den routingen som jag funderar på just nu är följande:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har förslag på ett bättre routing som ger mer miles eller större upplevelse? (Så som det ser ut nu så är ingen utav flighterna med QF)

Jag har tänkt kreditera allt till BAEC och anledningen till det är att jag har ARN som bas och oftast bara flyger privat till Usa 2-3 gånger om året. Enligt BA.com hinner jag bli guld på denna RTW resan förutsatt att statusen höjs allt eftersom på min resa?

Om jag bestämmer mig för att köpa en *ONE3 från KRT, hur gör man själva bokningen? Kan jag göra det via oneworlds planeringsverktyg och det debiteras det priset som syns även fast jag bor i Sverige, men startar resan från KRT?

När jag närmar mig slutet på min RTW kan jag då skippa den sista flighten mellan AMM-KRT och flyga till ARN utan att det utlöser några problem?

Är det någon som har koll på eventuella problem med att starta sin RTW ifrån KRT? Så som det ser ut nu så kommer jag att flyga med TK ner till KRT och landa 01:00 och sen åka med RJ 05:20 till AMM.

Tack för all hjälp med mina frågor.

Jag skulle definitivt inte våga att landa kl 0100 i KRT och sedan flyga vidare kl 0520. En försening i IST kan ställa till det. Stanna över minst en natt i KRT, så slipper du en massa problem. Vem vet, KRT kan ju kanske överraska på ett positivt sätt? Är ju ingen dussindestination...

Gällande hemresan till ARN. Kan du inte routa om biljetten så att du flyger till Europa med BA, LHR, sedan vidare till ARN och så sedan vidare sträckning ner till KRT. Om det går, och du inte behöver offra allt för många legs/stop på detta så kan du ju då bara kliva av på ARN, och strunga i den sista sträckan till KRT. Dessutom slipper du lägga pengar på hemresa från DXB, CAI eller andra ställen?

Inlägg från: http://www.businessclass.se/forum/b...oerdagen-14-juni-kl-16-00-a-8.html#post245213

Kul att man kunde vara med en stund och inmundiga alkoholfri öl. Fick en massa bra tips från @Dr.Miles. Tack, tack !

Punkt 1: Open jaw
Som jag förklarade vid bordet, det går att boka som Stockholm-Istanbul-Bangkok // Los Angeles-Istanbul-Stockholm open jaw. Priset bör ligga under 16.000 SEK inkl. skatter per person i Business class.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Turkish Airlines kör med Married segments så du kan inte lita på platstillgänglighet som visas på ITA Matrix. Mer info kan du hitta här: http://www.businessclass.se/forum/flygbiljetter/17548-flygbolagen-har-married-segment.html

Punkt 2: mellan Guam och Hawaii alternativt fastland USA
Om ni orkar att flyga i Economy class kan ni använda LifeMiles. 12.500 miles i Economy class för enkelresa.
Det kostar 40.000 United miles per enkelresa mellan Guam och Hawaii i Business class, i Economy är det 25.000 miles. Det kan vara billigare än att köpa en betalt enkelbiljett.​

Tack doktorn ! Jag provade punkt 1 men det verkar inte gå att boka på Turkish hemsida i alla fall. Kanske måste ringa, om jag nu väljer att åka Turkish.
Punkt 2 är intressant men någon Economy över Stilla Havet orkar vi nog inte med. :)

Toppen