Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

Jag är inte riktigt nöjd med routingen i Nord Amerika då den ger för lite TP i nuvarande form. Tackar vetja HKG-CGK med 210 TP. Någon som har ett bättre förslag? oneworlds planeringsverktyg fungerar bra, men jag tycker ofta kartan visar på direktflyg, men ändå när man gör en sökning så är det via någon. Arrrggghhhhh

Tack vare Elsson så ökade jag på min Avios från 61200 till 80200 bara genom några enkla ändringar. Tack!

Poäng.png

Tillfälligt fel på BA:s räknare så för sträckorna i Nord Amerika så stämmer inte Avios och TP då de är räknade på Business.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Prova att hitta American Airlines(AA) inrikes sträckor som är längre än 2.000 miles. Då ger sträckan ganska bra antal TP.

Verkar vara något tillfälligt fel på BA:s räknare så listan ovan med Avios och TP stämmer inte då den inte kan räkna på First för tillfället. Dock har jag upptäckt guldkornen DFW-SJU-ORD som vardera ger 210 TP. Nu blir det kväll på detta, men i slutet utav veckan hoppas jag kunna göra en bokning.

Visum för Sudan är klart och det var inga konstigheter. Trevliga herrar på ambassaden.

Såg att du hade en tanke på att försöka fixa ett BA guldkort på denna resa, jag är inte helt säker men vad jag minns så kommer du då behöva minst 10 BA (eller code share) flighter - 2 för Bronze nivån, 4 för Silver nivån och 4 för Guld nivån detta är förutom de Tier points du behöver för respektive nivå. Någon som är mer insatt i BAEC kanske kan bekräfta?

Har du kollat möjligheten att flyga DFW/ORD-ANC det är ganska långa flighter till Alaska men kan vara så att dessa bara går under sommaren så det kanske spricker på detta.

Dock har jag upptäckt guldkornen DFW-SJU-ORD som vardera ger 210 TP.

Tror inte AA erbjuder First på dessa sträckor utan endast Business, så blir "bara" 140TP per väg.
Se även till att få in en tur över 2000miles inom USA så ger det dig 210TP

Från AMM-LHR finns ju inte First så ett allternativ skulle vara att flyga AMM-CAI-LHR då BA erbjuder First på CAI-LHR
AMM-LHR 140TP
AMM-CAI-LHR 40+210= 250TP

Det verkar finnas 1 till segment kvar, är det returen till KRT? Är det TK eller QR som du tar dig ner med?

En gång i livet räcker till Sudan. En djungel att försöka maximera Avios med en MR så det sista segmentet ryker snart. TK tar mig ner till KRT, och så blir det nog BA som tar mig tillbaka till ARN från DXB.

Du verkar bara ha 15 flighter totalt så du kan ta en till i Asien.

Du har nu: JFK-NRT-HKG-CGK-HKG-LHR-DXB vilket är en sträcka på 22 032 miles.
Ett förslag är: JFK-HKG-DEL-NRT-CGK-HKG-LHR-DXB vilket blir en sträcka på 29 131 miles.

Tack för tipset. Fortsätter att "leka" ikväll med olika rutter.
Det jag vill få ut av resan är att prova First med olika bolag och i samband med detta bygga på så många Avios och TP som möjligt.

Tror inte AA erbjuder First på dessa sträckor utan endast Business, så blir "bara" 140TP per väg.
Se även till att få in en tur över 2000miles inom USA så ger det dig 210TP

Från AMM-LHR finns ju inte First så ett allternativ skulle vara att flyga AMM-CAI-LHR då BA erbjuder First på CAI-LHR
AMM-LHR 140TP
AMM-CAI-LHR 40+210= 250TP
Det verkar som First finns på rutten DFW-SJU-ORD om man söker på AA:s hemsida. Ska kolla lite mer i kväll på rutten.
Att gå via CAI kan vara ett alternativ, men då försvinner ett segment för mig då det blir KRT-AMM-CAI-LHR istället för KRT-AMM-LHR, dock tjänar jag mer på den första rutten.

Frågan är om man någonsin blir nöjd med sin rutt. Om man bokar den längre fram i tiden så kan det hända mycket saker under den tiden mellan bokning och avresa.. :)

Undrar om hur ska man kringgå följande regel och om den betyder att man måste betala och få biljetten i landet där man startar sin resa.

When travel originates in a country for which a specific local currency fares is published and the ticket is sold in another country, the fare will be that published for the country of origin converted to the currency of the country of sale at the bank selling rate. The resultant fare must not be lower than from the country of sale.
Exception: Not applicable for sales made and/or travel originating in Canada or when BOTH travel originates and sales are made within the European Common Aviation Area (ECAA)/Switzerland

Toppen