Jag planespottar en hel del på ARN.
Thaiplanet lyfter i stort sett alltid på 01L/19R , alltså den gamla bana 1 oavsett vind. Pga vikten så lyfter man i princip aldrig från bana 2 (08/26). Om den normalt används för landningar brukar man "sticka emellan" med en start, vilket är rätt kul att se.
01R/19L (nya bana 3) används då bana 1 är ur bruk (som sommarunderhållstiden eller som gågnen då Iran-Airs 330 startade lite snett).
Enda gången jag har sett en 747 starta på bana 2 var då Japanske prinsen stack hem efter det Kungliga bröllopet, var en häftig upplevelse.
Vid start norrut så är plats A helt Ok, men den bästa finns inte på kartan (den är lite inofficiell). Det är vidbrandstationen (inte den på kartan utan den första "avstickaren"). Då står du i princip precis bredvid planet när det linar upp för takeoff. Jag kan posta en bild på detta.
Plats L och M är bäst vid start söderut men de är lite jobbigare att ta sig till, beskrivningen på kartan ser korrekt ut.
Som sagt, kolla vindarna innan och kom dit i tid så du ser hur trafikmönstret ser ut just då. har du scanner så är det alltid bra att tuna in ATIS så du vet vilka banor som är i bruk!