Senaste nytt

Plane spotting på Arlanda

Är inte många av de "gröna" vägarna endast för tillåtna fordon? Till vänster om A nere vid rondellen är det grindar tror jag?
Jag brukar ta ut min snart två år unga son till A eller E nån gång i veckan samt rasta hunden. Vi bor i Sigtuna så det är bara en 12 minuter bort.

För övrigt skulle jag rekommendera alla som läser här och gillar att spotta att spara ihop 1500 kronor för en T/R till Heathrow. Spotting där är outstanding. Jag är inte en spotter själv, men gillar skarpt att stå och titta på rader av 747/346/777/388 som drar iväg till dovt högt muller.

Man kan flyga över dagen för 1500 kronor, ingen övernattning krävs.
Vi kanske ska ha som pris på bc.se en resa till LHR tillsammans med mig eller AHO på BA.
Flyg f.m. spotting, 3 timmar med bubbel, mat och spotting inne från Galleries First innan skutan vänder hemåt.

Övernattning är ett måste för den äkta spottern :cool: .. och man ska givetvis bo på The Renaissance som är ett fantastiskt hotell. (Minns för något år sen när jag släpade hela sängen till panorama fönstret så jag kunde ligga på rygg och njuta av planespotting hela natten, fantastiskt!).
 

jth

Medlem
Är inte många av de "gröna" vägarna endast för tillåtna fordon? Till vänster om A nere vid rondellen är det grindar tror jag?
Jag brukar ta ut min snart två år unga son till A eller E nån gång i veckan samt rasta hunden. Vi bor i Sigtuna så det är bara en 12 minuter bort.

För övrigt skulle jag rekommendera alla som läser här och gillar att spotta att spara ihop 1500 kronor för en T/R till Heathrow. Spotting där är outstanding. Jag är inte en spotter själv, men gillar skarpt att stå och titta på rader av 747/346/777/388 som drar iväg till dovt högt muller.

Man kan flyga över dagen för 1500 kronor, ingen övernattning krävs.
Vi kanske ska ha som pris på bc.se en resa till LHR tillsammans med mig eller AHO på BA.
Flyg f.m. spotting, 3 timmar med bubbel, mat och spotting inne från Galleries First innan skutan vänder hemåt.

Låter som en utmärkt ide, jag är på :)
Jag har planespottat lite från LHR, jag brukar gå ut från T5 avgångshallen och ställa mig på angöringen där taxibilarna stannar, då kan man få fina bilder på startande plan.

angående de gröna vägarna, så är det småvägar av olika storlek, det finns ingen direkt korrelation till om de är allmänna eller inte. Till A så är den gröna vägen infarten till Cargo City. Till L/M kan man köra fram till korsningen där en väg går åt vänster, sedan är det bom.
De grå är dock inom flygplatsområdet.
 
Ett tips till topic-starter är dock:

Kör inte upp för backen vid A med bilen(!)
Jag och några till gjorde det när Lufthansa var på besök, slutade med ett spräckt oljetråg och runt -10.000:- på kontot.

Det går att ta sig ut till 19R också, men räkna med att du får gå en bit i skogen (el-ljusspår) men när du väl är framme finns det klippor att slå sig ner på.
 
Last edited:
jag har fotat en del runt arlanda och fått säkerhetsvakterna på mig när jag tagit vägen/stigen som leder till plats L/M och även fåttt skäll när man stått vid K uppe vid höjden om dom startar mot den riktningen.
Detta beror på att piloterna oftast rapporterar att någon står dr och dom är då rädda att om dom skulle tappa något från planet att detta inte träffar folk som står där..

Och ska man fota vid A brukar jag köra en 400 el 600 glugg..
 
jag har fotat en del runt arlanda och fått säkerhetsvakterna på mig när jag tagit vägen/stigen som leder till plats L/M och även fåttt skäll när man stått vid K uppe vid höjden om dom startar mot den riktningen.
Detta beror på att piloterna oftast rapporterar att någon står dr och dom är då rädda att om dom skulle tappa något från planet att detta inte träffar folk som står där..

Och ska man fota vid A brukar jag köra en 400 el 600 glugg..

Har du fått skäll vid K?

Har stött på vakter där säkert 5-6 gånger, ibland stannar dom och frågar vad man gör bara.
Men har aldrig varit några problem.

Vid L/M har jag aldrig stött på något vakt, har förvisso bara varit där 3-4 gånger.
 
Last edited:
Har du fått skäll vid K?

Har stött på vakter där säkert 5-6 gånger, ibland stannar dom och frågar vad man gör bara.
Men har aldrig varit några problem.

Vid L/M har jag aldrig stött på något vakt, har förvisso bara varit där 3-4 gånger.

jepp..flera gånger när dom startar över den kullen så har dom kommit och sagt till att " ajjabajja där får du inte stå " men fotar mest vid L/M el A
stor glugg rocks säger jag bara :)
 
jepp..flera gånger när dom startar över den kullen så har dom kommit och sagt till att " ajjabajja där får du inte stå " men fotar mest vid L/M el A
stor glugg rocks säger jag bara :)

Måste haft tur ja..
Enda gången jag fått en tillsägelse var på JFK, jag hann ta upp gluggen - fota 10 flygplan innan vakterna sa att den där får du stoppa ner i väskan igen - löjligt! :mad:
 
Dom är nog ganska så mycket mer paranoida i äpplet, av ganska självklara skäl! ;)

Jo, för man ser riktigt farlig ut när jag står med en 70-200 glugg och dessutom hade min kära mor en meter ifrån mig. :cool:
Självklart ska dom vara "på sin vakt" men man måste ju kunna sortera lite bättre, anser jag då! men men.. finns bättre ställen för spotting än på JFK, tex LAX som är rena paradiset.
I BOS kan man få rätt fina bilder med stadens "skyline" i bakgrunden.
 
Last edited:
Toppen