Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

SK2762 Warszawa till Köpenhamn idag.
20260424_154405.jpg

Några korvskivor och en bit ost. Inget smör eller mjukt bröd. Men halvljummen champagne - det fick jag. Vilken sort vet jag inte eftersom det hälls upp i galley.
Å så en liten orättvis jämförelse:
20260423_155757.jpg

Aegean igår från Aten till Warszawa. Drygt 2 timmar: pre departure dryck, varm handduk, meny med val av varmrätt, duk, servett i tyg, våtservett (ska det vara så svårt att fixa SAS?).
20260423_170551.jpg

I tillägg mycket bättre lounge i Aten än på Kastrup. Dock har dom inte egen barista...
20260424_170346.jpg

Inte CPH heller..

ARN-ALC 15:50
7 fulla rader, fritidsresenärerna har tydligen fattat tycke för SAS Business
(Jag har flugit med BA från Gatwick till hink och spade resmål flera gånger,
då är ofta nästan halva planet fullt med Bizz passagerar)

Massor av pax gjorde att drinkserveringen tog lång tid, så lång tid att
man han faktiskt hann dricka upp drinken innan det var dags för maten.
Champagnen var lite för varm, för de som satt längst back hann den säkert bli
byxljummen inte de fick sina droppar.

SAS har gissningsvis gjort en undersökning med resultat:
"Vi har lyssnat på våra kunder som sagt att de vid 4-5 tiden vill ha en lätt varm måltid"
Det passar ju bra för SAS eftersom alla besparingar små, gör så småningom en stor å.

Den lätta varma maten var ok, salladen hade behövt lite dressing eller olja/vinäger
(jag ser att föregående talare fick en liten flaska med sådant.)
efterräten var sisådär jag bad om en muffins i stället och det gick bra.

Kanelbulle serverades någon timme senare.

20260419_172705.jpg

Inget porslin trots CRJ1000 CPH-HAM. Smörgås och vin. Frågade efter champagne trots allt. Fick till svar att endast öl och vin. Crew krängde på mig en andra vinflaska på 45 min flygtid, tyckte säkert synd om mig när dom inte hade champagne.

Attachments

• IMG_20260503_142458.jpg
    IMG_20260503_142458.jpg
    {memory} MB · Visningar: 49
Tallinn - Stockholm (CRJ från Cityjet). Ingen bild på bricka då man ju inte får någon. Det fanns att välja på liten chokladkaka och smörgås - besättningen meddelade generöst att man fick ta av båda...

Champagne? Nej. Mousserande vin då, sån där 20 cl flaska som säljs i ekonomiklass enligt menyn? Nej. Gin & tonic då? Nej. Den danska kabinbesättingen meddelade att starksprit inte heller var lastat. "Kun rødvin, hvidvin og Carlsberg." På frågan om varför man inte lastat dricka i enlighet med vad man borde enligt servicekonceptet för utrikes var svaret "Njaeee... Men sådan er det."

Ja, s.k. business class på CRJ är väl just det...

Toppen