Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Köpenhamn till Birmingham i dag - SK2535. Jag var bokat i Economy men blev av någon anledning uppgraderat - tror kanske det var för att planet var helt fullt. Tyvärr var det så att catering företaget i Köpenhamn hade problem med medarbetarna (läs: strejk) så inte vanlig servering och ingen Champagne eller sprit lastat på planet. Personalet var dock mycket trevliga - riktig bra service. Maten var så inget speciellt på denna resa.

2026-04-13 20.56.11.jpg
2026-04-13 20.56.17.jpg

ARN-MAN 18:05

Det här var dåligt, jättedåligt!
Både service och mat sög lika hårt som det krävs för att suga en golfboll genom en trädgårdsslang.

Maten var jämförbar med vad BA serverar LHR-MAN men nu handlade det om
ARN-MAN en 6ggr så lång sträcka.
CRJ900/1000 kall mat för att det inte finns någon ugn? jamen så köp
in en ugn då, Air Nostrum serverar utmärkt varm mat i CRJ900/1000 på kortare sträckor.

Business var 2 rader med 3 passagerare.
Tydligen för mycket för den väldigt trötta personal, som satt bakom skynket största delen av tiden,
(De pratade spanska sinsemellan men svenska med pax)
Drinkar serverades tillsammans med maten, nötter etc. var inget som erbjöds eller serverades automatiskt.
Påfyllning erbjöds aldrig, efter tryck på knappen kom det efter en lång stund en som undrade vad jag ville.
Den tomma brickan togs inte bort utan det krävdes återigen tryck på knappen.

Champagne, otroligt nog var den ganska kall!
Jag är inte säker, men jag tyckte den var lite avslagen, påfyllning
av glas skedde i galley så ingen aning om den var öppnad sedan tidigare.
Men det var ju hursomhelst ingen större glädje med det eftersom servicen var så långsam, jag fick bara 2 glas sammanlagt under resan.

Manchester.jpg

Last edited:
Hem från Birmingham til Köpenhamn- nu fanns catering, men ingen varm mat. Ugn finns ju men den används inte. Tyckte dock att laxen var helt okej, och Champagne fanns också.

Servicen var inte helt så bra som ut, och vi var bara två resande i business class på rad 1. Känns inte så premium med två bredvid varandra och passagerare som köer till toaletten bredvid.

Jag testade inte ost och efterrätt.

b8160f86882d9e3796b903eafac6cf72.jpg

0834233bcb053e4a5daa65e8f2605dc6.jpg

8f4c92e426578ec9ca8b8600eea668df.jpg

London-Arlanda, en fredag med avgång kl 21:05.

Har läst klagomål på den här "huvudrätten" tidigare men jag tyckte faktiskt den var helt okej. (Av någon anledning som jag inte förstår så åt den medföljande unga tonåringen upp i princip all mat trots att han aldrig skulle få för sig att äta t.ex. ärtsoppa hemma. Min hustru var dock mindre nöjd med maten.)

Serverades också varmt bröd med franskt smör (mycket bra).

3 rader business, gardinen fördragen hela resan. Service var okej utan att sticka ut på något sätt. Servades nötter och dryck innan maten, det tyckte jag var trevligt. Jag var orutinerad och hade bilen parkerad på Arlanda så vet ej hur det var med Champagne-tillgången. :(

IMG_4817.jpeg

ALC-ARN
SK1854 20:25 11 april.

Fick en kycklingrätt som va helt ok!
Den såg tråkigare ut än vad den va, men jag blev mätt och det va det viktiga när man inte hann äta i loungen innan som planerat.

Servicen var toppen från en i crew, purser va lite tråkigare och inte lika trevlig och "personlig", kanske lite som det ska va.

Champagnen var väl hyfsad, drygt 10-12 grader om jag skulle gissa, så ett snäpp kallare får den gärna va om man inte ska behöva svepa varje glas.
Bilen stod på Arlanda så fick bara ett glas innan middagen.

Kyckling.jpg

Specialmåltid vegetarisk lakto ovo var en tofurätt med potatis, sambon inte överdrivet förtjust, då var rätterna på nedvägen aningen bättre.
Tofu.jpg

Attachments

• Kyckling.jpg
    Kyckling.jpg
    281,9 KB · Visningar: 37
  • Tofu.jpg
    Tofu.jpg
    336,6 KB · Visningar: 104
FNC-ARN SK2902 lördag 18/4

4 rader i business med 12 personer totalt. Osäker på hur fullt planet var på andra sidan gardinen. Ny flaska champagne öppnades efter liftoff och den var kall. Precis som på resan ner saknades fungerande wifi och menykort till det vegetariska.

Mycket trevlig flygvärdinna som såg till en och fyllde på med dryck. Inga problem att få en Dumle heller.

Attachments

• PXL_20260418_174427778.jpg
    PXL_20260418_174427778.jpg
    {memory} MB · Visningar: 101
  • PXL_20260418_174442812.jpg
    PXL_20260418_174442812.jpg
    {memory} MB · Visningar: 112
Toppen