Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Man kan inte välja det i appen/online? Måste man ringa eller maila? Jag har inte sett något val, men kan missat det.

Du måste ringa/chatta för specialkost på shorthaul. Jag reser ofta med fru (glutenallergiker) och dottern (4, så främst barnmat). ”Nya” kundtjänsten är inte heller bra på detta. Lyckats göra fel några gånger så att vi blev utan specialkost och behöver oftast hjälp. Jag har flera gånger hört ursäkter som att glutenfri inte erbjuds på vår flygning.
Uppföljning. Upptäckte att man nu kan ändra själv i appen! SAS går från klarhet till klarhet :)
Kan bekräfta att child meal inte går att välja för vuxen... Dock de tre andra alternativen.
Screenshot_20251202-173532.jpg

Vore ju rätt snyggt om man kunde lägga in det som default i profilen för respektive person så det är valt från början, så slipper man stå där den dagen när man missat det under bokningen… ;)

OT, men i senaste versionen av appen är även matval på långlinjerna tillbaka. Nu mer flera alternativ. Förutom de fyra fullstora serveringarna kan man nu välja på fyra olika "express meal" (var tidigare bara en) samt fyra olika sorters specialkost. Man kan se menyvalen för fullservering och för expresservering, men inte för specialkost.

SVG-CPH.

Flygtid 1:10 är ju numera för kort för att ha full businesservering, så då blir det "snack basket" förstärkt med plusmacka. Crew insisterade på att man tog två saker ur korgen, så oförskämt att neka.

Trevligt att få drickan i riktiga glas istället för plastmugg, men det är också ända skillnaden mot gamla plus. Loggan har redan bleknat på glaset för övrigt, där största delen av första bokstaven börjar försvinna.

20251203_102956.JPG

Uppgraderad i gaten HEL-ARN på en ATR-72-600. De två trevliga flygvärdinnorna serverade de 6 passagerarna i affärsklass med en korg där det fanns plus-macka, nötter, och protein-bar. Därefter fråga om dryck och sedan vidare till ekonomiklass. Jag fick chipspåse då jag bad om det, men är inte lätt att veta som resande i affärsklass att man kan göra så.

Med en tid i luften på cirka 65 minuter tycker jag det varit bättre om man först gått ett varv med korg där det fanns salta varor (plusmacka, chips, nötter, osv) och senare en korg med sött (chokladbolle, godis, osv.). Jämför med ARN-OSL på 45 minuter som får full bricka.

Såklart trevlig med uppgradering, men jag hoppas verkligen det inte är någon som betalar för det här. Lägsta pris enkel HEL-ARN (standard) är €69 i ekonomiklass och €209 i affärsklass. Med tanke på att det är gemensam buss till flygplanet var hyllorna fulla då jag kom på, så ingen prioboarding. Inget blockerat säte bredvid (även om hemsidan säger att man får blockerat säte utom på inrikes flygningar). Så man betalar för extra bagage, fast track, poäng och lounge. Hellre Plus där man vet vad man får, än en hypad affärsklass med knapp plus-servering.

1764761300530.png

Last edited:
SVG-CPH.

Flygtid 1:10 är ju numera för kort för att ha full businesservering, så då blir det "snack basket" förstärkt med plusmacka. Crew insisterade på att man tog två saker ur korgen, så oförskämt att neka.

Trevligt att få drickan i riktiga glas istället för plastmugg, men det är också ända skillnaden mot gamla plus. Loggan har redan bleknat på glaset för övrigt, där största delen av första bokstaven börjar försvinna.

Visa bifogad bild 170574
För kort, alltså om det inte gäller andra destinationer förstås.

Jag har nu bokat om alla mina SVG resor till Economy Flex.
Skall gratisdricka de dyraste sakerna de har ombord och besöka loungen i SVG varje gång.
#jagärintebitter

Uppgraderad i gaten HEL-ARN på en ATR-72-600. De två trevliga flygvärdinnorna serverade de 6 passagerarna i affärsklass med en korg där det fanns plus-macka, nötter, och protein-bar. Därefter fråga om dryck och sedan vidare till ekonomiklass. Jag fick chipspåse då jag bad om det, men är inte lätt att veta som resande i affärsklass att man kan göra så.

Med en tid i luften på cirka 65 minuter tycker jag det varit bättre om man först gått ett varv med korg där det fanns salta varor (plusmacka, chips, nötter, osv) och senare en korg med sött (chokladbolle, godis, osv.). Jämför med ARN-OSL på 45 minuter som får full bricka.

Såklart trevlig med uppgradering, men jag hoppas verkligen det inte är någon som betalar för det här. Lägsta pris enkel HEL-ARN (standard) är €69 i ekonomiklass och €209 i affärsklass. Med tanke på att det är gemensam buss till flygplanet var hyllorna fulla då jag kom på, så ingen prioboarding. Inget blockerat säte bredvid (även om hemsidan säger att man får blockerat säte utom på inrikes flygningar). Så man betalar för extra bagage, fast track, poäng och lounge. Hellre Plus där man vet vad man får, än en hypad affärsklass med knapp plus-servering.

Visa bifogad bild 170576

Om du tittar på inlägg 94 i denna tråden så ser du att det finns riktig business servering även på ARN - HEL när avgången flygs av A320Neo :)

Är det egentligen så att huruvida det blir business-service eller inte beror mer på plantypen än något annat?

Dvs allt det här snacket med restid och ugnar och beläggning osv är bara en proxy och det hade varit mer förutsägbart om de öppet hade sagt att business finns på Airbus-flottan?
Kan de inte bara lägga alla små-plan i ett eget bolag och så blir det lätt att förstå när det ingår service och när det inte gör det?
(ta efter bolaget 'American Eagle', SAS-bolaget skulle kunna kallas 'Scandinavian Pidgeon' eller ännu hellre 'Swedish Tits')

Toppen