Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Jag lider med er som riskerar att drabbas, men tycker ändå det är bra att SAS personal håller emot ledningens försök att göra bolaget till Norwegian 2. Om jag har fattat det rätt har de anställda redan gått med på långtgående försämringar de senaste åren, nånstans måste det ju ta slut. Kan SAS inte få ihop det ekonomiskt får de väl be om mer pengar från ägarna.
Eller så är det bara att inse att det är såhär arbetsmarknaden det ut i Sverige idag. Vi kan å ena sidan inte vilja ha allting billigt, billiga flygresor, billig arbetskraft, billig elektronik osv och sen tro att det inte drabbar oss i andra ändan i form av arbetslöshet och försämrade avtal. Globalisering framförallt!

Det är väl bara för piloterna att inse att om de vill ha kvar jobbet får de se försämrade villkor.
 
Danska pilotfacket är ju historiskt sett extremt militant.
Vad är det danska pilotfacket anser vara okej som inte svensk pilotförening kan acceptera?
Även ena norska pilotfacket har tecknat nytt avtal med SAS.
 

mha321

Medlem
Sitter och väntar på eftermiddagsflyget hem till Arlanda några meter från flightcrewen. Det är många som komme roch frågar dem, och de vet naturligtvis inte något heller.

En på marken nämnde dock att det tydligen finns planer på att flyga hem den kärra som annars övernattar på AGH tom sent ikväll... Skulle väl vara för att placera flygplanet på Arlanda, men om alla flygningar är inställda borde det väl inte spela någon avgörande roll var det står?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Sitter och väntar på eftermiddagsflyget hem till Arlanda några meter från flightcrewen. Det är många som komme roch frågar dem, och de vet naturligtvis inte något heller.

En på marken nämnde dock att det tydligen finns planer på att flyga hem den kärra som annars övernattar på AGH tom sent ikväll... Skulle väl vara för att placera flygplanet på Arlanda, men om alla flygningar är inställda borde det väl inte spela någon avgörande roll var det står?

Något jag tänkt på, kärran som ankommer till Kiruna sover ju över vanligtvis, crew vill väl hem, så undra hur det blir med den saken.
 

Cat

Ny medlem
Jettime med ATR, Blue1 med B717 & Bratheens S2000 flygningar för SAS berörs inte vid ev Strejk.
Linjer som flygs A320 familjen & CRJ-900 berörs inte heller då det är danska fackavtal styr där, dessa är redan klara.

Ska flyga STHLM-CPH (SK1423) på fredag och CPH-STHLM (SK406) på fredag, enligt min bokningsbekräftelse flygs en av A321. Kan jag andas ut då eller bör jag hålla ögonen öppna för alternativ?
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Ska flyga STHLM-CPH (SK1426) på fredag och CPH-STHLM (SK406) på fredag, enligt min bokningsbekräftelse flygs en av A321. Kan jag andas ut då eller bör jag hålla ögonen öppna för alternativ?
Vilken resa är med A321 och är den andra med en 737?
 
Toppen