Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Detta är en typisk Skandinavisk arbetskonflikt
Norrmännen: blir tjuriga och går i strejk, om ett par dagar går regeringen in och säger att man skal återgå till jobbet.
Danskar: Jobbar och helt utan förvarning lägger dom ner jobbet i några timmar eller dagar, hotas med avsked och blir förbannade på arbetsgivaren.
Svenskar: Sitter ner tillsammans och försöker lösa problemet så alla blir nöjda, och se det lyckades!
Har arbetat i en Nordisk organisation i över 20 år.

:)
Ponera att detta varit ett bolag där staterna inte är inblandade. Hur hade SAS set ut då ?
Övertygad om att mycket, mycket skit skulle försvinna. Och för att gnälla lite. Varför i hela H...... är det så roligt att som länder äga och driva flygbolag?
Finns det månne ett nationalekonomiskt perspektiv som är okänt för merparten av mänskligheten ?

Och för att gnälla lite. Varför i hela H...... är det så roligt att som länder äga och driva flygbolag?
Finns det månne ett nationalekonomiskt perspektiv som är okänt för merparten av mänskligheten ?

En fördel är att man inte bara försvinner för att en annan linje går bättre och man sätter planen dit....

Någon som vet vilka flygpöanstyper, flygnr eller liknande som kan beröras mellan cph och Oslo? Skall boka imorgon till nästa vecka, och känner ju helst för en dansk besättning. Tack.

Någon som vet vilka flygpöanstyper, flygnr eller liknande som kan beröras mellan cph och Oslo? Skall boka imorgon till nästa vecka, och känner ju helst för en dansk besättning. Tack.
Kolla på flygplanet. Är det Boeing så är det med största sannolikhet Norge, Airbus Danmark.

• Gilla
Reactions: El0
En liten fråga om jag gjorde bort mig.
SAS ställde in flyget och resebyrån återbetalade biljetten och jag bokade ny med Norwegian (SAS betalade inte denna)
Då strejken inte bröt ut, pratar vi möjlig ersättning enligt EG-regeln? Eller gjorde jag bort mig då jag fick pengarna tillbaka för resan?

SAS ställde in flyget och resebyrån återbetalade biljetten och jag bokade ny med Norwegian (SAS betalade inte denna)
Då strejken inte bröt ut, pratar vi möjlig ersättning enligt EG-regeln? Eller gjorde jag bort mig då jag fick pengarna tillbaka för resan?
Du tog väl ett rationellt beslut. Lite väl självkritiskt att du gjort bort dig tycker jag. Om du var ute efter kompensation så blir det inget med det då du & resebyrån/SAS inte längre har någon affärstransaktion mellan er.

Var väl inte bortgjord på något sätt, du fick tillbaka pengarna för en resa och köpte en annan, som sen gick. Case closed, all good.

Toppen