Senaste nytt

Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

Det skulle aldrig fungera. Ryska inrikesflyget skulle i princip upphöra över en natt.

:).
Sanningen är dock att det är ännu hårdare kontroll att flyga från ryssland och inom ryssland än i någonannanstans jag varit.
oblegatorisk hälsokontroll på första shiftet innan man får åka...

Många i branchen har faktiskt förespråkat utandnings prov hos alla innan man åker. När jag flög pax vänsterstol för några år sedan från DXB hade jag en cabincrew som kom rejält bakis.

Berusade SAS-pilotens flygcertifikat indraget | Nyheter | Aftonbladet

Kan någon med mer info förklara rent tekniskt vad en spärrade Flyg licens innebär ?
Är detta något man verifierar vid varje flygning tex att piloten har OK licens ?

Om jag har spärrat körkort märks detta ju först när polisen tar mig, när kollas piloternas licens ?

Vad hindrar denne pilot att sätta sig i en Cessna tex trots spärrad licens ?

Till att börja med så har ju flygbolaget du jobbar för koll på om du är spärrad eller inte. Söker du till ett annat bolag så har du en hög med papper från ditt tidigare och de kontrollerar ALLTID med ditt förra företag. Dock har det ju hänt att folk lyckats förfalska detta på något sätt. Det finns inget standard system för dessa licenser...

Sedan finns det ju olika avstängningar. du kan tex bli av med din ATPL men fortfarande ha PPL kvar.

Rent tekniskt kan du sätta dig i en cessna och lämna in VFR och säga du åker mellan bromma och what ever. Och du kommer säkert undan med det ett tag om du varit med i flygklubben en längre tid. Men kontrollerar klubben dig så är det ju kör.

Ingen annan som tänkte på att dagen efter kom nyheten om 70 nya plan, av vilka majoriteten redan komunicerats innan, och resten ej är bekräftad order? Och dagen efter det kom återigen nyheten om samarbete med Singapore Airlines?

Knappast slumpen, utan SAS ville få tidningarna skriva om annat än fulla piloter.

Thomas Salme, killen som flög kommersiellt i 13 år med hemmagjort cert, fick flygförbud i ett år som straff (+ böter). Lite kul att man kan få det när man aldrig haft rätt att flyga.

Att SAS plockar bort tidningar för att passagerare inte ska kunna läsa om nyheten är bland det värsta jag hört... Det liknar ju inte annat än att försöka mörka så långt det går!

Vad jag också tycker är märkligt är att INGEN i överiga besättningen verkar ha reagerat på att en kollega har nästa 1 promille alkohol i blodet!?! Har inte besättningen en briefing inan avgång?? Det är givetvis en personlig tragedi att behöva gå till jobbet med 1 promille i blodet. Vad jag tycker är mest skrämmande är att ingen märker att en kollega är full på jobbet. Så frågan är hur många gånger man flugit med någon som är påverkad av alkohol??

Jag måste säga att jag tycker precis tvärtom, att SAS skulle försöka "mörka" en sån här händelse år 2012 genom att plocka bort tidningen vid gaten tror jag inte för 5 öre på, var och varannan människa har en smartphone med tillgång till internet. Jag tror på skälet dom uppger för att inte i onödan göra passagerare nervösa, vilket många redan är av att flyga. Så jag tycker det var befogat. Att sen majoriteten redan läst/läste vad som hänt är en annan femma.

Men AB försöker givetvis slå på stortrumman och slå sig för bröstet om deras scoop, tycker SAS borde gjort slag i saken och plockat bort AB permanent från samtliga gater.

Är nog ganska svårt att säga om någon märkte / inte märkte att han var full, då vi alla är ganska olika. Jag hade nog vinglat till ordentligt ;) men samtidigt så finns det som någon annan också skrev tidigare en viss struktur, och som på alla jobb så är nog många tyst än att anmäla till närsta chef, just p.g.a rädsla.

Jag hoppas att SAS verkligen sätter åt piloten ordentligt och markerar att sånt här betende inte accepteras.

Vilken idiot... Tur att han fastnade i kontrollen. Med den inställningen och noll respekt för säkerheten lär det inte ha varit första gången han var onykter på jobbet. Intressant att kollegan inte "kände av" att han var full, trots att han tydligen luktade sprit! SAS borde kanske se över huruvida personalen skyddar varandra eller faktiskt anmäler överträdelser?!

Riktigt strongt gjort av SAS om det faktiskt var så att de avskedade honom och inte han som sa upp sig själv!

Last edited:
Toppen