Senaste nytt

Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

SAS har regler som säger att man ska vara nykter 8 timmar innan flighten. Annars är gränsen som för bilkörning. Dock blåste piloten över 1,0 promille

Självklart är det en tragedi, både för bolaget och den enskilde. Men om han BLÅSTE över 1,0 vad är då resultatet av blodprovet? Vågar inte ens gissa....

Mjo, fast nu är arbetsrätten i fallet sådan att rehabiliteringen som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda syftar till att hjälpa personen tillbaka till arbetet. Om målet nu är att piloten inte ska få flyga igen känns hela upplägget fel. Undrar om alkoholism vore ett giltigt skäl för uppsägning efter att en olycka väl inträffar.

Absolut, som sagt hjälp tillbaka till arbetet, men på grund av personen i fråga tjänst i dagsläget ("pilot" och ansvar för x antal människoliv") och att han är onykter på arbetet (vilket även jag skulle få stora problem med att försvara på mitt arbete utan att få kicken och även förtjäna det som simpel säljare) Att han däremot erbjuds en annan tjänst inom företaget skulle då kunna vara aktuellt enl. min mening, men jag känner mig inte trygg med att han om x antal månader får sitta och ratta det plan jag åker med och ev. då kanske har ett så kallat återfall... Den risken skall ej finnas !

Sedan diskussionen ang. alkolås i flygplanen, ja det låter som en bra idé men det är OTROLIGA krav m.m. på utrustning som får kopplas in (fastmonterat eller ej) i ett flygplan och rigorösa tester av dessa vilket gör att all elektronik som skall in i ett flygplan i efterhand är fruktansvärt kostsam. Men jag är för tanken att alla piloter/styrmän och kabinpersonal skall alkoholtestas innan varje flygning då de har så pass stort ansvar över så många människoliv i deras dagliga arbete.

Sedan diskussionen ang. alkolås i flygplanen, ja det låter som en bra idé men det är OTROLIGA krav m.m. på utrustning som får kopplas in (fastmonterat eller ej) i ett flygplan och rigorösa tester av dessa vilket gör att all elektronik som skall in i ett flygplan i efterhand är fruktansvärt kostsam. Men jag är för tanken att alla piloter/styrmän och kabinpersonal skall alkoholtestas innan varje flygning då de har så pass stort ansvar över så många människoliv i deras dagliga arbete.

Sant, men eftersom det i princip alltid är minst två personer i cockpit, så kan man ju faktiskt köra med en vanlig alkomätare, typ sådan som polisen har. Om de verifierar varandras resultat under uppsikt av purser så skulle det ju i princip fungera som alkolås.

Självklart är det en tragedi, både för bolaget och den enskilde. Men om han BLÅSTE över 1,0 vad är då resultatet av blodprovet? Vågar inte ens gissa....

Jag hade för mig att siffran "1,0" anger det uppskattade blodvärdet utifrån blåstestets utslag. Om blåstestet är rättvisande torde värdet från ett blodprov taget vid samma tidpunkt även ge samma resultat. De felkällor som finns tenderar snarare att ge falskt förhöjda värden. Tänk vilken promillehalt ett blåstest skulle visa om personen som blåser har använt listerine eller liknande strax innan.

Sant, men eftersom det i princip alltid är minst två personer i cockpit, så kan man ju faktiskt köra med en vanlig alkomätare, typ sådan som polisen har. Om de verifierar varandras resultat under uppsikt av purser så skulle det ju i princip fungera som alkolås.

En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.

Varför inte införa, av flygbolaget, helt oberoende personer som vid exempelvis gate kontrollerar samtlig personal?

En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.

Varför inte införa, av flygbolaget, helt oberoende personer som vid exempelvis gate kontrollerar samtlig personal?

En ultimat lösning på just problem men faller nog rakt av pga vad det skulle kosta att ha, x antal kontrolanter per flygplats/bolag...

Jag tycker det här är skäl för uppsägning på stående fot, det här är inte direkt ett lagerjobb. Utan här ansvarar man för många människors liv direkt och indirekt, bara tänk på vilka katastrofala följder en krash i befolkat område kan få. Alkoholism är ingen sjukdom, samma dag han slutar skulle han i så fall vara frisk. Kan man göra så om man har cancer också?

Ja, det är väl egentligen ännu bättre! Man skulle kunna börja genom att låta alla som går igenom säkerhetskontrollen vid personalingången får blåsa där. Det är ju redan en bra chokepoint..

Toppen