Är det någon som har koll på juridiken kring detta? På bolaget där jag arbetar säger vi att ett företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar (Eurocard) skall användas. Detta är också knutet till reseräkningssystemet så att transaktioner automatiskt förs in där vilket såklart är praktiskt.
Kring detta upplägg får man som ledare då och då feedback kring varför man skall använda Eurocard och inte ett privat kort, antingen för att man tycker att det är omständligt att beställa ytterligare ett kort när gemene man i regel redan har minst ett kreditkort redan. Några är säkert poängjägare också
Det är i dagsläget ingen större issue, använder man ett annat kort kan man ibland bli ombedd att bifoga kontoutdrag från det aktuella kortet för att styrka transaktionen. Någon har dock hävdat att man som arbetsgivare inte har rätt att be om detta. Huvuddokumentet för ett utlägg är såklart alltid kvitto.
Kan man som arbetsgivare kräva av en medarbetare att denne skall nyttja ett visst kort när man som anställd ändå är personligt ansvarig för kortet?
Kort svar: Nej