Senaste nytt

"Personligt" företagskort från SEB, vad innebär det?

fcx

Medlem
Min erfarenhet av "företagskort" är att de kan ha rätt låg kredit. Tror att det var runt 20 000 SEK på förra jobbet, och det är ju ingen konst att bränna på en månad.
 

Olsson91

Medlem
Har ett Eurocard Gold Corp som dem betalar årsavgiften på. Använder det där AmEx inte accepteras. Alla utlägg sker på mitt egna amex. När man tänker på det så låter det bara otroligt onödigt egentligen att ha ett företagskort :p

Men att göra utlägg ser jag bara positivt på. De är några hundra K extra per år som ger poäng :D
 

AABack2ARN

Medlem
Har ett Eurocard "företagskort" med personligt betalningsansvar och utan kreditgräns. Står inte arbetsgivarens namn på kortet, enbart mitt eget. Ja, det tas en upplysningskopia när man ansöker om kortet. Det enda som är "företag" i det hela är att jag slipper årsavgiften.

Nu har Eurocard (i mitt tycke) övertolkat reglerna om företagskort och skickat ut ett till kort och instruktioner att företagskortet får jag enbart använda för utlägg i tjänsten och det privata kortet (som de så generöst erbjuder till halva priset) således för privata utlägg. För bägge korten gäller fortfarande att det är jag som är personligt betalningsansvarig.

Jag anser att Eurocard övertolkar reglerna för det som jag kan läsa mig till i de nya EU-reglerna (har dock enbart läst artiklar som refererat till lagen inte lagen som sådan) är att det numera absolut inte är tillåtet med privata utlägg på kort där ett företag står för betalansvaret och själva betalningen. Den typen av kort förekommer för höga chefer men blir allt mer ovanligt.
 

Holloman

Medlem
Som Agehall säger är dessa kort standard i Sverige. Alla företag jag jobbat på har haft dem. Normalt brukar det inte (i de företag jag jobbat i) vara något problem att jag betalar med det kort jag föredrar själv (dvs mitt privata som ger mig bonus) och bara ha kortet företaget står för som back up.
 

Brandten

Medlem
I princip är det standard i Sverige idag att man gör så för att slippa Toblerone-skandaler. Vet inte när jag sist såg ett kreditkort som var kopplat direkt till firman och där personen som hade kortet inte var betalningsansvarig....

Påminner mig om tiden jag jobbade på ett av världens största IT företag. Ansökte om Eurocard Gold kort men HR skrev på företaget som betalningsansvarig. Var inga problem att bränna 80000 på en resa till Bali med de ekonomiska musklerna bakom sig.
 

olo

Medlem
Mitt resonemang om det är att ifall mitt företag vill att jag ska använda ett visst kort så ska de även vara betalningsansvariga. Det brukar väldigt snabbt lösa problemet...
Jag håller helt med!

På stället jag jobbar på får man fixa ett eget kort, men jobbet betalar årsavgiften. Dock bara upp till 500:- efter att en kollega satte upp ett Amex platinum på reseräkningen.
 

agehall

Medlem
Jag håller helt med!

På stället jag jobbar på får man fixa ett eget kort, men jobbet betalar årsavgiften. Dock bara upp till 500:- efter att en kollega satte upp ett Amex platinum på reseräkningen.
Jo, vissa har ju inte förstånd till att sköta saker snyggt. AmEx Plat kan vara helt motiverat i vissa fall om man drar nytta av dess förmåner. Men då ska man nog kolla det med sin arbetsgivare först.
 

Pho

Medlem
Jag har ett företagsupphandlat "personligt" kreditkort som dessutom är kopplat till vårt system för reseräkningar. Det har jag med på resa som en ren "backup", använder alltid mitt eget Eurobonus Mastercard för alla utlägg i tjänsten.

Dumt att inte dra fördel av spend som görs i tjänsten, vår policy säger inget om vilket kort som ska användas.
Har också ett företagsupphandlat kort som är kopplat till reseräkningssystemet. Dock så har ekonomiavdelningen börjat bli kinkiga och "kräver" numera att det företagsupphandlade kortet skall användas, så att rätt valutakurser används.
I nödfall om inte företagsupphandlade kortet fungerar, så vill de att man skall skicka in kontoutdrag för att bevisa valutakursen.
 

AABack2ARN

Medlem
Det brukar gnällas om valutakurser och den ständigt överhängande risken om förmånsbeskattning för poängintjänande som orsak till att företagskorten skall användas.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen