Jag håller med @LongDist att ett personligt bemötande är väldigt mycket värt. Och kostar så lite. Att någon från kabinpersonalen kommer bak (när jag -- vilket jag oftast gör -- sitter i ekonomi) och säger något i stil med "tack för att du reser med oss mr hco" eller "välkommen tillbaka hco", tycker jag är värt mycket.
Eller på samma sätt på ett hotell, "välkommen tillbaka hco".
Sen fungerar det förstås inte om halva flighten är *G eller STE+. Det är jag med på. Ibland kanske bara de egna elit-passagerarna kan prioriteras -- och det är helt okej det med! Hur som helst tycker jag att det är trevligt när det händer.
Var har det hänt? Oftare på asiatiska bolag (vilket inte är något svårt att förstå) men även på Lufthansa ("Herr hco", som Senator i ekonomi) och någon gång tror jag på KLM, även om det var länge sen (eftersom det var länge sedan jag var FB Elite av något slag...).
Sen vilken titel (eller ingen titel alls) jag tilltalas med spelar väl mindre roll -- så länge det är i linje med den kultur som vi för tillfället befinner oss i.
Tycker sånt bara blir pinsamt för alla inblandade. Föredrar hellre att de med glimten i ögat kan säga när de drar nödutgångsbriefingen att ”ja, men det vet jag du du har koll på Hachans”.
Plus att jag inte är så förtjust att mitt namn basuneras ut till kringsittande.