Senaste nytt

Personligt bemötande hos flygbolag

Jag håller med @LongDist att ett personligt bemötande är väldigt mycket värt. Och kostar så lite. Att någon från kabinpersonalen kommer bak (när jag -- vilket jag oftast gör -- sitter i ekonomi) och säger något i stil med "tack för att du reser med oss mr hco" eller "välkommen tillbaka hco", tycker jag är värt mycket.

Eller på samma sätt på ett hotell, "välkommen tillbaka hco".

Sen fungerar det förstås inte om halva flighten är *G eller STE+. Det är jag med på. Ibland kanske bara de egna elit-passagerarna kan prioriteras -- och det är helt okej det med! Hur som helst tycker jag att det är trevligt när det händer.

Var har det hänt? Oftare på asiatiska bolag (vilket inte är något svårt att förstå) men även på Lufthansa ("Herr hco", som Senator i ekonomi) och någon gång tror jag på KLM, även om det var länge sen (eftersom det var länge sedan jag var FB Elite av något slag...).

Sen vilken titel (eller ingen titel alls) jag tilltalas med spelar väl mindre roll -- så länge det är i linje med den kultur som vi för tillfället befinner oss i.

Tycker sånt bara blir pinsamt för alla inblandade. Föredrar hellre att de med glimten i ögat kan säga när de drar nödutgångsbriefingen att ”ja, men det vet jag du du har koll på Hachans”.

Plus att jag inte är så förtjust att mitt namn basuneras ut till kringsittande.

...

Om du till äventyrs inte känner till historiken kring titulerandets utdöende i Sverige. Som nytillträdd chef för Medicinalstyrelsen lade Bror Rexed 1967 bort titlarna, d.v.s. för 58 år sedan. Det blev snabbt stilbildande i Sverige. Säkert fanns det de som inte höll med i början, men de senaste ca 45-50 åren är det väl i princip ingen i Sverige som har förväntats att tilltalas med titel? Olika former av "nyniade" har aldrig slagit igenom på bredden, och låter ofta konstigt. Så ditt inlägg ser helt märkligt ut för mig. o_O
Glöm för all del inte bort den eleganta användningen av Passivum, där man helt kan undvika personligt pronomen, titel, efternamn, tex i frasen:

- Önskas mer kaffe?

(klassisk fras som SAS lyckats vidareutveckla: "Mera kaffe? Kaffe någon?" ;) )

Glöm för all del inte bort den eleganta användningen av Passivum, där man helt kan undvika personligt pronomen, titel, efternamn, tex i frasen:

- Önskas mer kaffe?

(klassisk fras som SAS lyckats vidareutveckla: "Mera kaffe? Kaffe någon?" ;) )
Varför krångla till det? Att spara på orden är också en konst.

"- Påtår?"

Sen kan man ju göra det mer personligt och minnesvärt genom att ställa en fråga som formellt sett inte är en fråga, som min favoritpurser gör på resor till södra Europa med kaffekannan i högsta hugg:

"- Sista chansen till Svenskt kaffe!"

Varför kan inte SAS leverera samma respekt och uppskattning?

Och detta med "title". Lägsta nivån är "mister", sedan kommer (om jag minns rätt) "dr", "professor" och "sir" . Om man klättrat upp en bit, känns det bra att CX-personalen noterat det.

Ni kanske tycker det är larvigt. Men vänd på det, varför skulle inte CX-personalen visa lite respekt för din title? Det är ju ingen stor uppoffring för dem (såvida de inte är vänstersvängda radikalfeminister, men det kanske det är den kritiska frågan för ex.vis SAS).

Sammanfattning: Jag uppskattar att airlines visar uppskattning för mig som kund, gärna med formella titlar. Det kostar inte mycket att leverera det, så varför klarar inte SAS av det?

För att, som du vet, det inte uppskattas av de huvudsakliga kunderna.

Att bli tilltalad med titel och efternamn på ett skandinaviskt språk skulle jag och många med mig tolka negativt.

Jag förstår av dina inlägg att du bott utomlands länge men du är knappast gammal nog att flyttat ut före Bror Rexeds reform. Då kan man ju tycka att ditt önskemål låter lite konstigt och det är sannolikt därför du får mothugg.

Jag håller med @LongDist att ett personligt bemötande är väldigt mycket värt. Och kostar så lite. Att någon från kabinpersonalen kommer bak (när jag -- vilket jag oftast gör -- sitter i ekonomi) och säger något i stil med "tack för att du reser med oss mr hco" eller "välkommen tillbaka hco", tycker jag är värt mycket.

Eller på samma sätt på ett hotell, "välkommen tillbaka hco".

...

Det finns kanske hotellgäster som skulle känns sig observerade och registrerade om de hälsades "välkommen tillbaka" av en receptionist som de inte känner igen och som just hittat bokningen på datorn.

Ser nu att detta detta med bemötande är minerad mark i Skandinavien. Folk har inte bara preferenser utan kan helt enkelt explodera om det är fel titel, fel pronomen eller felaktig användning av efternamn.

Jag håller med att flygbolag som SAS kan bli lite bättre på recognition, men det behöver göras på rätt sätt. Flertalet lyxhotell i Stockholm är tyvärr rätt dåliga på det - min förväntan på de hotellen är faktiskt ett simpelt ”välkommen tillbaka”, vilket sällan sker. Anledningen är inte att jag vill känna mig viktig, utan att jag vill veta att de är medvetna att jag är trogen kund (vilket jag inbillar mig gör att de kanske allokerat ett lite bättre rum eller liknande). Jag kan så klart fråga rakt ut men det är ett snyggt och enkelt sätt för ett hotell att göra det på.

Vad gäller titlar håller jag dock absolut inte med. Jag bor i Storbritannien och tycker det är urlöjligt att jag kan ange titel när jag bokar flyg och i en massa andra sammanhang. T ex att min nyfödda son får brev från vårdcentralen med ”Master” som titel. Tekniskt sett kan jag nyttja en titel själv genom akademiska/professionella kvalifikationer men det vore otroligt stelt om jag skulle tilltalas med sådan titel.

Det finns kanske hotellgäster som skulle känns sig observerade och registrerade om de hälsades "välkommen tillbaka" av en receptionist som de inte känner igen och som just hittat bokningen på datorn.

Ser nu att detta detta med bemötande är minerad mark i Skandinavien. Folk har inte bara preferenser utan kan helt enkelt explodera om det är fel titel, fel pronomen eller felaktig användning av efternamn.
Ser du det ironiska i din sista mening? Du har alltså skrivit en lång trådstart där du önskar att SAS skulle tilltala dig på rätt sätt med rätt titel, men anser att de som diskuterat här och fört fram en motsatt åsikt är de som ”exploderat”. Väldigt lustigt.

Din trådstart och efterföljande inlägg skjuter brett och vilt åt alla håll. Från din trådstart är det ju inte bemötandet du vill ha, utan du vill ha den ”respekt” du tycker dig förtjäna från bolaget.

De flesta håller med att det är trevligt att man ibland uppmärksammas som en lojal kund, men jag tror väldigt få gör det för att de kräver/förväntar sig ”respekt” från ett flygbolag eller hotell. I din trådstart är det inte ens respekt pga att du är frekvent kund, utan respekt för din sk samhällsstatus/titel, som du önskar dig.

Jag tror det är mer sunt för dig att dämpa de förväntningar/krav du har, så slipper du bli upprörd för att någon inte tilltalat dig på rätt sätt. Du är helt fel ute med din grundinställning. Har man klass så kräver man inte att andra ska bekräfta den; respect is something earned, not given.

Toppen