Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Jag kan tänka mig att pendeln kommer attrahera vissa resenärer som bor någonstans mellan Stockholm och Arlanda, till exempel Sollentuna. Då blir det ett alternativ till att ta egen bil eller taxi hela vägen? Om avgiften är SL-kort + 60:- tror jag en hel del kommer välja det. Åker man med SL varje dag känns det enkelt att välja det även till Arlanda.
Det bästa för samhället i stort skulle så klart vara om de flesta tog tåget och att det inte kostade extra, som i många andra städer. T.ex. Amsterdam.
 
Och nu i eftermiddags kom denna pressrelease från Swedavia...
Avgiften uppges för övrigt bli mellan 50 och 100 kronor per buss.

Förbättrad service när resenärerna blir fler
2012-03-20 16:32

– Vi vill att så många som möjligt ska resa kollektivt till och från våra flygplatser för att minska den miljöpåverkan resorna ger upphov till. Den nya avgiften innebär att bussar som drivs av förnybara bränslen betalar 40 procent mindre än dem som drivs av fossila bränslen, säger Lennart Bergbom, strategidirektör Swedavia.

Swedavia fattade idag beslut om att införa angöringsavgifter för bussar vid Stockholm Arlanda Airport, Bromma Stockholm Airport samt Göteborg Landvetter Airport. Bakgrunden till beslutet är att allt fler resenärer reser via våra flygplatser och att kollektivtrafiken vid dem måste utvecklas. I och med beslutet säkerställs en långsiktigt hållbar finansiering av infrastrukturen för bussar liksom ett antal kvalitetshöjande åtgärder. Dessutom säkerställs kapaciteten vid den mest trafikerade flygplatsen, Stockholm Arlanda.

Swedavia har sedan en tid hanterat frågan tillsammans med bussbranschen genom remiss. Därefter har också utformningen av systemet anpassats vilket bland annat innebär att Swedavia rabatterar avgiften med 50 procent under det första året med syfte att underlätta omställningen. Avgiften speglar de kostnader varje flygplats har i utvecklandet av infrastrukturen varpå den skiljer sig något mellan flygplatserna. Gemensamt för flygplatserna är dock att avgiften beräknas utifrån bussens vikt liksom antal avgångar.
Det som irriterar mest är att man i Sverige alltid måste ta till krystade ursäkter när man helt enkelt vill dra in pengar.
När det gäller bilar brukar man skylla på "miljön". När det gäller kollektivtrafik "infrastruktur".
Jag kan inte se några som hest problem med infrastrukturen avs. busstrafiken på Arlanda. Men man kanske planerar en varm skön inneterminal så vi slipper stå och frysa när vi kommer från varmare länder mitt i vintern?
Med jetbridges ända in i bussen?
Trycket på bussarnas "infrastruktur" borde väl närmast minska i takt med att fler billigare tågalternativ blir tillgängliga.
 
Tänk om Arlanda kunde ha en bussterminal som finns t ex i Mexico eller i Turkiet.
De hade bortdingkort och tag för checkat bagage.
Stora bussterminaler har innomhus platform och man gick ner till perrongen för "boarding".
 
Swedavia är fortsatt högeligen misstänkta för att pröva få ner sin utsläppskvot. Denna 'pressrelease' gör lite för att reducera den misstanken.
ARN är ju tvungna att få ner sin 'beräknade' utsläppskvot (inkluderat ankommande och avgående marktransporter) före årets slut, annars måste flygplatsen i värsta fall stänga mot slutet på 2012.

Kanske kan någon av er som besöker informationsträffar på ARN konfrontera ledningen med detta?

För övrigt - vad fan händer med svenska språket?
Detta är det femtusenfemtioelvte exemplet på att folk inte längre en gång kan hantera pronomen.
Har nationen drabbats av ännu ett grammatiskt virus?
"
...att bussar som drivs av förnybara bränslen betalar 40 procent mindre än dem som drivs av fossila bränslen..
".
"
...att allt fler resenärer reser via våra flygplatser och att kollektivtrafiken vid dem måste utvecklas...

"
 
Last edited:
För övrigt - vad fan händer med svenska språket?
Detta är det femtusenfemtioelvte exemplet på att folk inte längre en gång kan hantera pronomen.
Har nationen drabbats av ännu ett grammatiskt virus?
"
..

"
OT, men den stora dem-sjukan bröt ju ut rätt plötsligt för ca 5 år sen.
Innan dess var det ju mer vanligt med "dom" i sådana sammanhang. Vilket jag betraktar som mindre felaktigt.
 
Det här kom precis ut:

Pendeltåg från Huddinge till Arlanda
2012-03-28 08:26

Från och med december månad kommer man att kunna åka pendeltåg från Tumba till Arlanda och Uppsala under rusningstid. Alla tåg i högtrafik kommer att stanna vid stationerna i Flemingsberg och Huddinge och flertalet tåg även i Stuvsta.

– Bra direktförbindelser till Arlanda och Uppsala är viktiga för utvecklingen på Södertörn. Nya pendeltåg som går direkt stärker Huddinge som företagarkommun och bostadsort, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Huddinge.

Landstingets trafiknämnd beslutade att möjligheterna att köra pendeltågen från Uppsala till Tumba även i lågtrafik ska utredas vidare. I inledningsskedet kommer tågen att vända i Älvsjö under lågtrafikperioderna.

– Flemingsberg, Huddinge och Tumba är tre av de största stationerna i pendeltågssystemet. Jag välkomnar att man utreder frågan, eftersom jag bedömer att det finns ett behov av direkttåg även utanför rusningstid, säger Tomas Hansson.

Resenärer som ska åka till Arlanda eller Uppsala kommer att behöva betala en tilläggsavgift utöver ordinarie SL-taxa.
 
Det blir ingen avgift för flygbussarna som kör till Bromma och Arlanda - åtminstone inte den första maj, som Swedavia hade tänkt sig.
Avgiften var tänkt att användas för att täcka kostnaderna för att få bort problemen med trängseln bland bussarna.
Men Swedavia, som driver flygplatserna, inväntar nu först vad Konkurrensverket har att säga om de planerade avgifterna.

Avgift på flygbussarna skjuts upp - Nyheter P4 Radio Stockholm
 
http://www.ul.se/Resa/Nya-SL-pendeln/

Nya SL-pendeln
publicerat 2012-12-04


Lagom till jul blir det premiär för en ny pendeltågslinje mellan Älvsjö och Uppsala via Arlanda. Det betyder snabbare resor till flyget för hundratusentals stockholmare. Baksidan är att det blir dyrt att stiga av vid Arlanda.

Den 9 december 2012 börjar SL-pendeln köra till och från Uppsala. Den nya pendeltågslinjen ersätter Upptåget söder om Uppsala och kör hela sträckan Uppsala – Älvsjö. I övrigt fungerar det mesta som idag för resor söder om Uppsala

Frågan är hur många kommer att ta pendeltåget istället för bil, taxi och Arlanda Express?
 
Last edited:
Toppen