Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

UL trafikerar inte Arlanda längre utan det är ju SL som tagit över de tåglägen som UL hade tidigare när de körde till Upplands Väsby. Så de borde inte vara där och trängas längre i alla fall. Annars går det väl mest SJ-tåg som sagt. Mot från Stockholm mot Gävle, Sundsvall Umeå samt Dalarna och så ungefär varannan timme mot Linköping. Så kanske inte kommer tåg lika ofta som på Arlanda Express-spåren men hyfsat vältrafikerat i alla fall.
 

Senator

Moderator
Jag har använd pendeln nu ett antal gånger mellan Arlanda och Karlberg. Jag tycker detta fungerar väldigt bra. Jag tittar som oftast på hur nära jag är :12 eller :42 när jag landar på Arlanda, så går jag till Arlanda C.

Har också testat detta på utresa från T2 där det är absolut en lite längre promenad.
 

ESSA

Medlem
Överlade nyss kostnad vs bekvämlighet med att ta pendeln direkt till Arlanda vs via Märsta.

85:- + reskassa gjorde, att jag trots att tiden finns för omväg valde att åka direkt.

Visade sig att spårägaren höjt till 120:- + reskassa.

Småpengar kan säkert de flesta tycka men med det priset hamnar taxi även på listan för alternativ om tiden är knapp.

Har pendelstation utanför porten så pendeln är ett bekvämt alternativ.

Frågade om jag istället för att nyttja passagen nu kunde spara den till hemresan men det skulle visst inte vara möjligt.
 

Dr. Miles

Expert
Överlade nyss kostnad vs bekvämlighet med att ta pendeln direkt till Arlanda vs via Märsta.

85:- + reskassa gjorde, att jag trots att tiden finns för omväg valde att åka direkt.

Visade sig att spårägaren höjt till 120:- + reskassa.

Småpengar kan säkert de flesta tycka men med det priset hamnar taxi även på listan för alternativ om tiden är knapp.

Har pendelstation utanför porten så pendeln är ett bekvämt alternativ.

Frågade om jag istället för att nyttja passagen nu kunde spara den till hemresan men det skulle visst inte vara möjligt.
Av någon anledning har SL inte höjt priset av 30 dagarskort med Arlandatillägg (1.090 SEK).
Så om man åker till Arlanda minst 2 gånger (2 T/R) per 30 dagarsperiod, kan det löna sig att ha 30 dagarskort med Arlandatillägg istället för vanligt 30 dagarskort (790 SEK).

Screenshot20161004 01 SL.png


Köpa biljett - SL
 

ESSA

Medlem
Av någon anledning har SL inte höjt priset av 30 dagarskort med Arlandatillägg (1.090 SEK).
Så om man åker till Arlanda minst 2 gånger (2 T/R) per 30 dagarsperiod, kan det löna sig att ha 30 dagarskort med Arlandatillägg istället för vanligt 30 dagarskort (790 SEK).

Visa bifogad bild 56923

Köpa biljett - SL


Du är grym på att hitta bra deals!

Hoppas det priset står sig tills Barcelonaresan. Då kommer jag nämligen behöva månadskort.

Tack @Dr. Miles !
 

mjulven

Medlem
Detsamma gäller UL (Upplands lokaltrafik). Ska man uppdatera sitt UL kort tjänar man på att betala extra Arlanda avgift om man har två T&R.
 

thh

Medlem
Detsamma gäller UL (Upplands lokaltrafik). Ska man uppdatera sitt UL kort tjänar man på att betala extra Arlanda avgift om man har två T&R.

I och för sig bra att månadskorten är billiga, och för mig som reser 1-2 gånger i månaden men inte behöver ett månadskort mellan dessa resor är det kanske en skitsumma att betala 40kr extra men jag blev så förbannat irriterad senaste (sista?) gången jag tog SL pendeln och de hade höjt priset. Jag funderade mycket på att ta bussen som skulle ta ungefär 20 min längre för 120kr mindre och stanna på ungefär motsvarande avstånd från mitt hem.

Innan dess tyckte jag att pendeln var enklare, och därför värt det. Det är jag inte helt säker på att det är längre. Senaste gången tog jag i och för sig taxi, så jag vet inte om jag fattar mer ekonomiskt genomtänkta beslut.
 
Pendeln till Märsta och sen buss 583 är bästa sättet att ta sig till och från Arlanda när man har gott om tid (1,5 h), vilket man ju har ibland. Annars kan man lika gärna ta Arlanda Express och betala fullpris för det.
 

apknug

Medlem
Arlanda express kan tydligen höja tillägget med hänvisning till att förre resenärer åker med dem. Jag har för mig att det var trafiklandstingsrådet som gick ut och sa att han ville att staten skulle lösa / bryta A trains 45 åriga koncession för att folk skall kunna åka miljövänligt till överkomliga priser. Låter rimligt tycker jag.
 
Toppen