Senaste nytt

Passkontroll på Chicago O'Hare med nytt ESTA

Nu är det flera månader sedan jag var i Chicago, är det någon som på sistone kunnat använda 1-stop clearance för att hoppa köerna ( handbaggage endast )

Rapport från igår på ORD: ny ESTA, senaste besök på samma pass för ett år sedan. Det blev inget kryss, var genom APC på kanske 5 min.

OT: även prio bagage funkade. På rummet i Hilton hotellet 50 min efter touchdown!

Rapport från igår på ORD: ny ESTA, senaste besök på samma pass för ett år sedan. Det blev inget kryss, var genom APC på kanske 5 min.

OT: även prio bagage funkade. På rummet i Hilton hotellet 50 min efter touchdown!
Jeg var på ORD for en uke siden og jeg brukte 45 min fra jeg forlot flyet til jeg var på Hilton rommet:D Jeg hadde en recurring ESTA og fikk ikke noe kryss men kona fikk det med ny ESTA. Men der var 0 personer i køen så det gikk kjapt. Bagasjen kom etter 10 min og priority bagasjen kom først. Vi flydde med SAS i C fra ARN.

På flera flygplatser mer eller mindre tvingas man in till automaterna först om man inte specifikt kan visa att ens pass inte är relevant för autamterna. Först när man får ett X placeras man i vanliga (läs långsamma) kön. Men det verkar vara lite beroende på flygplats.
Kan det bero på att de avskaffat pappersformuläret? På så vis är ju automaterna det enda sättet att besvara frågorna på.

Tulldeklarationen i pappersform är långt ifrån avskaffad. Tycker man allt som oftast får den även om det är automater när man väl landar.
Yes, men tänkte på det andra formuläret. Det där man ska besvara om man är terrorist/nazist/psyksjuk osv. Tullen ska man ju igenom oavsett.

Chicago i fredags.
Landade 18.30ish. Var på råget till Stan 35 mknuter senare!
Inte haft något strul alls sedan automater infördes i USA.

Toppen