Senaste nytt

Passkontroll på Chicago O'Hare med nytt ESTA

Hej,

Någon som vet om APC funkar med nytt ESTA.
Har varit i USA efter 2008 med nuvarande pass, men det är premiär för detta ESTA.

/Thomas

Jag var där(Chicago) i september förra året med kamrat som hade nytt ESTA. Han fick X på kvittot och fick köa manuellt med andra.

Samma I Miami för en kollega i februari. Nytt Esta men pass som tidigare varit i US -> X.
Jeg var på JFK for 3 uker siden med ny ESTA men med et pass som jeg har hatt en annen ESTA på tidligere, fikk ikke noen X. Jeg har lest at det kun er ved nytt pass eller ny ESTA man må gå i vanlige køen.

Senast jag var i USA hade jag nytt ESTA med ett pass som redan besökt USA och för första gången på länge klarade jag mig utan X, men frun som hade pass och ESTA som varit där tidigare fick X. Så det blev kön även denna gång. :(

På flera flygplatser mer eller mindre tvingas man in till automaterna först om man inte specifikt kan visa att ens pass inte är relevant för autamterna. Först när man får ett X placeras man i vanliga (läs långsamma) kön. Men det verkar vara lite beroende på flygplats.

Denna gång fick vare sig frun eller jag kryss på LAX. Jag hade ”gammalt” ESTA och frun nytt ESTA (men i ett pass som redan varit i USA). Fanns inte en chans att undvika gå via automaterna om man inte hade visum, diplomatpass eller APEC (vad det nu är). Även flygpersonalen tvingads använda automaterna, men fick sedan gå i en annan kö.

Tog en timme från avstigning till att vi var igenom tullen med baggaget. Kö till automaten, kö till att visa upp lappen, kö till tullutgången även om det rullade på helt ok så vi behövde inte stå blickstilla värst mycket.

Toppen