Senaste nytt

Pass inom Schengen där inreseformulär ej krävs?

palmen

Moderator
Jag är kanske unik (iaf låter det som det i denna tråd)
Men jag kan inte minnas en enda gång (förutom på CDG) där jag har behövt visa pass inom Schengen.
Du flyger inte ofta från Spanien eller Belgien gissar jag? Där har jag alltid fått visa pass/id vid ombordstigning.
 

SK989

Medlem
Nej, inte det. Men ofta från/till Grekland, Italien, Tyskland, som exempel.
Jag delar den erfarenheten. Jag kan inte påminna mig att jag nånsin behövt visa ID vid resa från Tyskland till någon destination inom Schengen. Däremot så är det alltid kontroll av ID när man reser från Frankrike och det hela beror ju på lokala regler. Om man ser på hur SAS gör från Arlanda (pre-covid bör tilläggas) så kollar SAS inte pass/ID på några flyg till andra Schengenländer och skälet är ju väldigt enkelt: Ett flygbolag vill inte utföra kontroller som inte myndigheter ålägger dem att göra därför att kontroller innebär mer personalresurser och det kostar pengar. Sen kan ju ett flygbolag ha intresse av att kolla ID ändå om de misstänker att en passagerare reser på någon annans biljett och om ett flygbolag tycker att det är en stor risk så kanske man väljer att alltid kolla ID ändå även om myndigheterna inte ställer sådana krav men SAS tycker uppenbarligen inte det är stor risk. Kanske andra bolag gör andra bedömningar i den delen.
 
Sitter i samma sits som TS. Hur är det med möjligheterna att få ett provisoriskt pass på ARN? Är det bara att glömma? Kan man vänta i loungen så kan vi nog spendera lite tid där om det är värt haha
 

Hachans

Medlem
Sitter i samma sits som TS. Hur är det med möjligheterna att få ett provisoriskt pass på ARN? Är det bara att glömma? Kan man vänta i loungen så kan vi nog spendera lite tid där om det är värt haha

Du kan självklart inte vänta i loungen på ditt provisoriska pass. Du väntar i kö på passexpeditionen på polisen på Arlanda.


senast idag var polisen ute och sa i Sveriges Radio att man absolut inte ska räkna med att få nödpass och att de nu används på ett sätt som det inte alls var tänkt. Och de har inte kapacitet för alla.
 

intuition

Medlem
Sitter i samma sits som TS. Hur är det med möjligheterna att få ett provisoriskt pass på ARN? Är det bara att glömma? Kan man vänta i loungen så kan vi nog spendera lite tid där om det är värt haha
Polisen har signalerat att man inte på något vis är bemannade för att hantera provisoriska passansökningar som em lösning på tidsbokningsproblematiken. Och även ett provisoriskt pass kräver båda vårdnadshavarnas underskrift.
 

Hachans

Medlem
Polisen har signalerat att man inte på något vis är bemannade för att hantera provisoriska passansökningar som em lösning på tidsbokningsproblematiken. Och även ett provisoriskt pass kräver båda vårdnadshavarnas underskrift.

Japp, de stänger av kösystemet till och med för de kan inte ta emot fler.
 
Du kan självklart inte vänta i loungen på ditt provisoriska pass. Du väntar i kö på passexpeditionen på polisen på Arlanda.

Du fattade verkligen inte "haha" där...

Polisen har signalerat att man inte på något vis är bemannade för att hantera provisoriska passansökningar som em lösning på tidsbokningsproblematiken. Och även ett provisoriskt pass kräver båda vårdnadshavarnas underskrift.

I mitt fall ska vi båda vårdnadshavare resa med. Vi har dock inte bokat någon resa än.
 

SK525

Medlem
Har en erfarenhet av en liknande situation. Det var dock 6 år sedan nu, men har för mig att reglerna var uttryckta på samma sätt redan då.

I det fallet hade vi bestämt oss med kort varsel för att åka till Spanien med vår knappt 1-åriga dotter som inte hade något pass. Vi tyckte inte heller att det var supertydligt vad som gällde, men vi antog att det skulle krävas pass så vi åkte ut tidigt till Arlanda för att hinna skaffa ett provisoriskt. Innan vi tog oss ut till passpolisen frågade vi för säkerhets skull i SAS-incheckningen vad som gällde, varvid efter lite konsultation med kollegor osv, kontentan var ungefär som i den här tråden, nämligen att 1-årigen inte behövde något pass för att flyga ut från Sverige, men däremot kunde de inte garantera att hon skulle få flyga hem utan giltigt id, dvs pass. Vi åkte således ut till pass-polisen för att införskaffa ett provisoriskt pass. Men det intressant här var att polisen som betjänade oss då var helt tvärsäker på att det INTE behövdes något pass inom Schengen utan att skulle räcka med Personbevis för barnet. De var snälla och skrev ut ett sådant, och satte en fin Polis-stämpel på det. Därefter körde vi med detta och det var inga konstigheter. Passen granskades både på flygplatsen i Spanien och vid färjorna mellan Mallorca/Menorca, men personbeviset gick bra för 1-åringen. Vet inte om något har ändrats, eller om det var flyt. Skulle ändå inte rekommendera i nuläget att åka utan pass, men OM man gör det så verkar det i alla fall vara en bra idé att ha med ett personbevis. (Och i det här fallet var vi båda föräldrarna med)
 
Last edited:
Toppen