Skall man tolka din raljanta ton och det faktum att du undviker att svara på frågan att du inte har ett ok från den andra vårdnadshavaren?Ja, det är verkligen ett jätteproblem med svenska kvinnor som åker till Grekland för att sälja sina barn. Skönt att någon sätter ned foten.
Ett pass till ditt barn hade löst dina problem, samtidigt säger du att problemet är inte passtider?
Du skall samtidigt resa med barnet utan fadern, och tycker gränsvakter skall förstå, genom att barnet tyr sig till modern, att det såklart inte handlar om trafficking eller kidnappning.
Du vill också ha tips på flygbolag som inte ställer krav på identitetshandlingar på barn.
Allt sammantaget, och ursäkta att jag frågar, har du ett ok från den andra vårdnadshavaren att resa med barnet? Om så är fallet, varför inte skaffa ett pass?
Så tolkar jag det också. Anledningen att jag ställde frågan rakt ut är för att jag inte tycker BC skall främja ett sådant beteende.Läser man mellan raderna så är den andra vårdnadshavaren uppenbarligen inte villig (eller tillgänglig) att utfärda ett pass till barnet.
(Källa till mitt påstående är förhållandet mellan att inte kunna få ett pass utfärdat (vilket kräver bägge vårdnadshavares godkännande) och att det inte alls är omöjligt att hitta tider för att fixa pass.)
Vill kolla en sak som har en viss betydelse i sammanhangen. Kommer båda föräldrarna vara med eller tänker du åka själv? Att åka ensamt med barnet kan av andra anledningar skapa bekymmer då vissa länder oberoende av Schengen kan kräva den andra förälderns fullmakt. Särskilt om det är olika namn.
Min (nu) fru var helt i upplösningstillstånd när hon inte blev trodd som mor till eget barn i en likvärdig situation innan vi gifte oss. Det snabbade på vår process (jag vet det låter oromantiskt). Idag har alla samma efternamn, men två svenska och ett norskt pass.
Det sitter just nu ett helt forum och ger sig in i denna diskussion därav 100% män svarar, och få av dessa är föräldrar själva och ger dig rådSom man, men som småbarnspappa och under rådande omständigheter med extra betäckningstid, och trots att jag kan gissa att suget efter resor är stort, så skulle jag personligen avråda dig från att resa även inom Schengen utan ett pass till barnet. Jag skulle ligga och trycka på F5 knappen på Polisens hemsida och se om en tid för pass dyker upp. Min fru och son skall med min svärmor till Grekland i maj, och dom hade nog aldrig rest utan pass till vår son.
Intressant statiskt, hur många på BC är föräldrar, jag trodde det var fler än ”få” som är föräldrar här.
Raljans kan ju också ha något att göra med att man får 5 sidor svar med ganska mycket messerschmidt-kommentarer?Skall man tolka din raljanta ton och det faktum att du undviker att svara på frågan att du inte har ett ok från den andra vårdnadshavaren?
Det är säkert sant, även om det också är sant att jag tydligt minns intra-EU flighter där flygbolagen inte kontrollerade ID och där medlemsstaterna inte heller kollade ID vid gränsen....
Kan inte minnas heller när jag inte tillfrågats om leg när jag flyger utrikes.
Det är säkert sant, även om det också är sant att jag tydligt minns intra-EU flighter där flygbolagen inte kontrollerade ID och där medlemsstaterna inte heller kollade ID vid gränsen.
Det fanns en sådan tid och det är inte så förtvivlat länge sedan. Om/när vi kommer tillbaka dit har jag ingen aning, men det är så den fria rörligheten är designad.
Lars is Swedish and holidaying in Spain. He took his ID card issued by a bank with him - in Sweden, it's accepted as proof of identity.
But Lars could get into trouble if the Spanish authorities want to check his identity, because the only valid ID documents they recognise are national ID cards and passports issued by the Swedish authorities.
Kanske har den här diskussionen redan pågått för länge, men jag har ett påpekande och en anekdot att bidra med.Ja, det är verkligen ett jätteproblem med svenska kvinnor som åker till Grekland för att sälja sina barn. Skönt att någon sätter ned foten.
Helt ärligt, innan pandemi har mitt leg nästan alltid kollats. Och innan flyktingströmmen. Inte vid varje boarding. Men nästan alltid vid bagageincheckning. Ofta vid gate. Ibland vid ankomst när det är en random check. Skulle aldrig någonsin chansa på att resa utan pass.
Här är en sample story från officiellt EU håll. Lustigt nog är det en svensk på resa i Spanien som får ge exempel.
Här kan man läsa historien och se vad som gäller så slipper vi dividera kring vad som gäller och vad man kommer undan med.
Travel documents for EU nationals - Your Europe