Senaste nytt

Par vill flyga Business till Nya Zeeland

Philip G

Medlem
Hej!

Jag har sökt och sökt och åter sökt på United, Air Canada, ringt Eurobonus men utan något vettigt resultat. Ena killen i kundsupporten verkade positiv och sa att jag skulle ringa nästa vecka för då finns tillgänglighet. Nu sa nu kundtjänsttanten att "Jag borde boka via United", samt efter att ha frågat kollega, "Endast går att boka via Star alliance hemsida". Hon verkade ganska okunnig, kort sagt. Men det är en röra helt enkelt för en rookie. Så jag testar att kika här.

Min farsa är från Nya Zeeland och min sambos farsa flyttade precis dit, så vi har tänkt åka till NZ under lång tid utan att lyckas ta oss dit pga Covid. Nu hoppas vi på att kunna resa runt årsskiftet 22/23 +/- 1 månad. Med denna bakgrund har ni även mina svar nedan från mallen:

Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (eller Norden)
Var är din destination? Auckland, Nya Zeeland (eller Sydney så kan vi köpa sista biten)
När vill/behöver du resa ut? December / Januari 2022
När vill/behöver du komma hem? --
Hur länge vill du vara borta? Ca 3-4 veckor
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? I Business class (kan köra mixed cabin, ekonomi vissa legs om det möjliggör business på längre rutter)
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
Vad är din budget? (per person) Vi har idag 180,000 poäng, men bör vara runt ca 200,000 poäng i januari om allt trillar in som det ska. Vi har 2 st 2-4-1, varav ena går ut 31/12-21. Till detta kan vi lägga till pengar vid behov, t.ex. köpa till SYD-AKL eller STO-CPH.
Vad är det viktigaste för dig? Testa business för första gången + komma till AKL.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om möjligt, några dagar i Sydney och/eller Tokyo.

Stort tack!!

Då man just nu inte kan boka Singapore Airlines, kommer biljetterna vara något begränsat. Sen är du ute i god tid vilket är bra, men just nu har det endast släppts biljetter fram till 2022-12-15/16 (Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog).

Business till Australien/NZ är 275 000p/person T&R - så dina poäng kommer tyvärr inte räcka för 2st personer, även fast du har 2st vouchers. Man kan inte lägga vanliga pengar emellan för bonusbiljetter. Ett alternativ är att en person åker på bonusbiljett och ni köper den andra biljetten för pengar.
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

Du skriver Tokyo om layover-destination, det är 165.000p/person dit, kan ni ju försöka hitta bonusplatser dit och sen köpa vanliga biljetter därifrån till NZ, men när inte hela resan är på en bokning gäller det att ha marginal mellan bokningarna.

Då du har tillräckligt med poäng för att åka till Tokyo i business kan det vara läge att fixa utresan med tex. ANA. ARN-LHR/FRA-HND och sedan när hemresan släpps lägga på denna. Det tillkommer dock 150kr/person i ombokningsavgift, men väl värt för att fixa de platser man önskar.

Last edited:
Du skriver Tokyo om layover-destination, det är 165.000p/person dit, kan ni ju försöka hitta bonusplatser dit och sen köpa vanliga biljetter därifrån till NZ, men när inte hela resan är på en bokning gäller det att ha marginal mellan bokningarna.

Då du har tillräckligt med poäng för att åka till Tokyo i business kan det vara läge att fixa utresan med tex. ANA. ARN-LHR/FRA-HND och sedan när hemresan släpps lägga på denna. Det tillkommer dock 150kr/person i ombokningsavgift, men väl värt för att fixa de platser man önskar.

Tack för svaret!
Så jag fixar Arlanda - Tokyo i business redan nu, säg runt 15-16 december, applicerar förra årets 2-4-1, och avvaktar med return?

På return kan jag väl då tekniskt sett, med lite tur och skicklighet pricka in en open jaw från Auckland (om vi lyckas få in resterande poäng = ca 40k)?
Eller räknar jag fel då?

Totalt = 200k
Sthlm - Tokyo = 165 T&R (165/2 = 82,5)
Tokyo - Auckland = Köper biljett
Auckland - Sthlm = 275 T&R (275/2=137,5)

Det ger en total på 220 poäng (137,5+82,5). Det är endast 20k kort. Får väl göra en Amex Elite-upgradering eller något sådant så är ju saken biff.

Nja inte riktigt. AMEX elit ger dig 20.000 statusgrundande poäng varje år vilket är bra för att kunna nå en högre status enklare. Dessa 20.000 kan du inte använda till bonusresor. Däremot ger Elitkortet fler poäng att spendera än tex Amex gold eller premium.

Nja inte riktigt. AMEX elit ger dig 20.000 statusgrundande poäng varje år vilket är bra för att kunna nå en högre status enklare. Dessa 20.000 kan du inte använda till bonusresor. Däremot ger Elitkortet fler poäng att spendera än tex Amex gold eller premium.

Ok, får hitta ett annat sätt. Snittar typ 4000-5000 EB via Amex i månaden, så då är man ju uppe i ca 20 fram till feb/mars. Lägg till någon flight däremellan. Men logiken är det inget fel på, med open jaw Tokyo i Business dit och sedan Auckland tillbaka givet att man samlat ihop totalt 220k EB?

Ok, får hitta ett annat sätt. Snittar typ 4000-5000 EB via Amex i månaden, så då är man ju uppe i ca 20 fram till feb/mars. Lägg till någon flight däremellan. Men logiken är det inget fel på, med open jaw Tokyo i Business dit och sedan Auckland tillbaka givet att man samlat ihop totalt 220k EB?
Du kan inte boka open-jaw i två olika poängzoner

Tack för svaret!
Så jag fixar Arlanda - Tokyo i business redan nu, säg runt 15-16 december, applicerar förra årets 2-4-1, och avvaktar med return?

På return kan jag väl då tekniskt sett, med lite tur och skicklighet pricka in en open jaw från Auckland (om vi lyckas få in resterande poäng = ca 40k)?
Eller räknar jag fel då?

Totalt = 200k
Sthlm - Tokyo = 165 T&R (165/2 = 82,5)
Tokyo - Auckland = Köper biljett
Auckland - Sthlm = 275 T&R (275/2=137,5)

Det ger en total på 220 poäng (137,5+82,5). Det är endast 20k kort. Får väl göra en Amex Elite-upgradering eller något sådant så är ju saken biff.

Ditt problem är att du saknar poäng för att genomföra resan du önskar göra och förlitar dig på framtida poäng och när du väl har dessa kan det redan vara försent att haffa de biljetter du söker. Årets voucher får du nog räkna bort eftersom om du ombokar/lägger till flighter måste vouchern vara giltig.
Alternativet är att endast göra en enkelbokning, men då är det 60% av priset för T&R.
Utgående från den informationen du delgett antar jag att du sitter på ett AmEx SAS Premium och du säger att du får in ca 4000-5000p/mån vilket då borde motsvara en spend på 26666-33333kr/mån dvs du borde trigga en ny voucher i maj 2022.

Mitt förslag är att försöka boka en ren SAS award till Tokyo T&R för 100k/person och applicera detta års voucher för att spara poäng och ta dig till Tokyo och sedan spara de andra "100k-poängen" och försöka resa någon annanstans för dessa när du får nästa års voucher. Sen får du helt enkelt köpa Tokyo-NZ T&R för pengar.
OBS det finns en blackout-period för just jul/nyår när det gäller SAS award, men kan du tänka dig att åka kanske 18dec-18jan borde det inte vara några problem.

Uppgraderar han från ett SAS Amex Premium (som jag gissar att han redan sitter på) så får han 30.000 EB-poäng för att uppgrader till SAS Amex Elite fram till 31/12 -21.

Tack @Doctor-X!

Det mest rimliga, som det låter nu, är att köra T&R till Tokyo istället och köpa till T&R till Auckland. Då sparar vi en del EB och kan möjligen köra någon annan resa längre fram, och det är ju som bekant aldrig fel.

Frågan är då tajming: Om vi vill nyttja årets utgående 2-4-1 men åka så sent som möjligt (t.ex. 18:e december - 12:e jan~) bör ditresan bokas nu i dagarna och returen inväntas? Det går väl att ringa in och plocka returen när dessa släpps i januari?

Stort tack för all hjälp so far!

Toppen