Senaste nytt

Panik... Pass < 6 mån giltighetstid inför utresa

Någon som har koll på hur många blad ett provisoriskt pass har? Vet att det är mycket färre.
Det finns totalt fyra sidor som kan användas för visum och in/utresestämplar i provisoriska pass som utfärdas av Polismyndigheten. Provisoriska pass som utfärdas av svenska ambassader och konsulat består bara av ett A4-papper numera.

Här är en bild på A4-passet:

1000026379.jpg

Provisoriska pass är bara giltiga för en resa tor så de har minimalt med sidor. Du får fråga passenheten hur de ser på din resa med så många stopp, för de behöver även fylla i passet hur det är giltigt och det utrymmet är också begränsat.

Tänk på också att när du söker om provisoriskt pass blir ditt vanliga pass ogiltigt direkt, även om du inte hämtat ut det.
Gällande pass som inte är uthämtat så nämnde de inte att det skulle bli ogiltigt eftersom det inte är aktiverat än. Däremot skulle det nuvarande passet som fortfarande är giltigt i 5+ månader bli ogiltigt. Nya passet aktiveras när man hämtar ut det.

Fick veta att det automatiskt skulle bli 7 månader så länge man reser utanför EU
Det finns totalt fyra sidor som kan användas för visum och in/utresestämplar i provisoriska pass som utfärdas av Polismyndigheten. Provisoriska pass som utfärdas av svenska ambassader och konsulat består bara av ett A4-papper numera.

Här är en bild på A4-passet:

Visa bifogad bild 160811
Tack för info. 4 st kanske räcker, beroende på hur de stämplar och om de gör det vid transit i PEK.

Får hoppas på det bästa, men nu känner jag mig ändå förberedd och vet vad jag har att spela med.

Hehe, jag hade ju panik igår. Hade jag varit i din situation hade jag kanske kollapsat. Verkar inte vara så stresstålig. Hade det varit jag istället för min sambo hade jag varit lite mer lugn av någon anledning. Minns att jag läste din tråd när detta hände, ska gå igenom den igen nu =)
Jag lyckades med mellantinget i våras och blev nekad incheckning en söndagsmorgon i Umeå pga inte nog kvarvarande månader. Blev ett par stressiga dagar med boka ny resa ("Taipei, avgång efter lunch på måndag så jag troligtvis hinner plocka ut ett provisoriskt pass, ej via Kina eller annat land som inte gör ren international transit" - blev Turkish), undersöka inreseregler (inte längre visafritt till Taiwan, men visa on arrival på flygplatsen), hänga på dörren när polisen öppnar kl 09.

Men jag missade bara passiva delar av konferensen med att anlända 1,5 dagar senare än planerat, inte sidomötet jag skulle vara ordförande för eller presentationen jag skulle ge mot slutet av veckan. Så det gick ändå, även om det var lite suboptimalt. Och tyvärr fick jag inte behålla det fina rosa passet.

6-månadersregeln för pass är ett otyg.

I synnerhet när det kombineras med den i mitt tycke alltför hårda 5-årsregeln när det kommer till giltighet.

Är en debattartikel om detta i dagens Svenska Dagbladet där 5-årsregeln ifrågasätts.

Precis. Om det åtminstone varit 5,5 års "giltighetstid" så att man i verkligheten hade 5 års resor. Nu blir det bara 4 år IRL iaf för medelsvensson. Ta ut passet före sommar-semestern år 1 och det räcker för 4 sommrar, sedan måste man söka nytt.

Man kan (med rätta) klaga mycket på saker som 5 års utgångstid, men inom ramen för de regler som finns där så måste jag säga att det svenska systemet levererar väldigt bra. I många andra läönder måste du lämna ifrån dig passet och kan vara utan det i veckor eller tom månader worst case. Om man bortser från katastrofperioden första sommaren efter pandemin, så tycker jag det faktiskt levererar riktigt bra.

Toppen