Senaste nytt

Panik med utgånget pass

Det gamla passet kan du behålla tills du får ditt nya om du vill. Normalt klipper de ju det när du ansöker, men vissa reser ju varje v3cka i jobbet som mig och behöver det under tiden.
Det kostade extra när jag gjorde det, men de klipper det ej förän du hämtar ut ditt nya då.

Nej makulering ska ske när man hämtar det nya passet (om det finns giltighetstid kvar). Inte när man ansöker. Samtidigt sker en aktivering av det nya passet.

Utresan är på torsdag (3 maj) nästa vecka.

Jag vet prisskillnaden mellan vanligt pass och provisoriskt samt att det finns att få på drop in. Men lyckas inte övertyga henne att sjuka sig eller ta ledigt då dom redan är ensamma på jobbet och hon vill inte svika sina kollegor.

Håller på att mejla alla ambassader men tänkte snabba upp frågan "vilka länder är provisoriskt giltigt i"?

Jag beklagar. Med största sannolikhet tar det stopp i incheckningen. Varken Thailand eller Singapore accepterar provisoriska pass enligt respektive lands bestämmelser. Det är flygbolaget som står risken för att behöva transportera tillbaka personer som inte har giltiga resehandlingar varför de kommer sätta stopp för resan vid incheckningen.

Om resan är den 3 maj är det kört med ordinarie pass också eftersom det är helgdag den 1 maj...

Utresan är på torsdag (3 maj) nästa vecka.

Jag vet prisskillnaden mellan vanligt pass och provisoriskt samt att det finns att få på drop in. Men lyckas inte övertyga henne att sjuka sig eller ta ledigt då dom redan är ensamma på jobbet och hon vill inte svika sina kollegor.

Håller på att mejla alla ambassader men tänkte snabba upp frågan "vilka länder är provisoriskt giltigt i"?
Jag tror att ni hinner få passet, välj leverans nära Arlanda så kanske ni hinner även om det kommer på torsdag förmiddag.
Vill hon åka lär hon nog få ta en sjukdag, försiktigt skeptisk till nödpass.
Så sluta maila och förklara för henne vad som gäller. Och ta leverans till tex Sollentuna.

Jag tror att ni hinner få passet, välj leverans nära Arlanda så kanske ni hinner även om det kommer på torsdag förmiddag.
Vill hon åka lär hon nog få ta en sjukdag, försiktigt skeptisk till nödpass.
Så sluta maila och förklara för henne vad som gäller. Och ta leverans till tex Sollentuna.
Problemet är ju om passet inte kommer på torsdag eftersom resan behöver avbokas senast en dag innan avresa. Jag tror inte det det är så mycket att göra annat än att avboka eller försöka boka om till en destination där provisoriskt pass gäller.

Det känns spontant väldight tight att få passet i tid med tanke på långhelgen. Om ni vill åka så får du nog se till att hon infinner sig på första bästa polisstation med dropin vid öppningstid imorgon, alternativt boka om till någonstans där nödpass godtas...

Vi har inte bokat några hotell i singapore och thailand ännu så vi tänker vi bokar bort delar av resan (dubbla 2-4-1 voucher), slänger på några dagar på maldiverna och flyger hem via Bangalore och Frankfurt istället eftersom det fortfarande finns award där.

Vad säger panelen; släpper Air India på oss i maldiverna utan transit visa och för få dagar på pass men med stöd av flygbiljett för att flyga vidare med från Bengaluru utan att gå in i landet?

• Gilla
Reactions: Gus
Vi har inte bokat några hotell i singapore och thailand ännu så vi tänker vi bokar bort delar av resan (dubbla 2-4-1 voucher), slänger på några dagar på maldiverna och flyger hem via Bangalore och Frankfurt istället eftersom det fortfarande finns award där.

Vad säger panelen; släpper Air India på oss i maldiverna utan transit visa och för få dagar på pass men med stöd av flygbiljett för att flyga vidare med från Bengaluru utan att gå in i landet?
Så då skaffar ni provisoriskt pass då?

Thailand kan acceptera provisoriska pass om de har biometrisk information vilket passen som utfärdas på bl a Arlanda har. Problemet är att risken finns att det inte hjälps. Det kan ta stopp i incheckningen ändå eftersom det är flygbolagen som ansvarar fram till passkontrollen i det land man reser till. Som @Golfkillen utgår ifrån så måste ni skaffa provisoriskt pass. Sex månadersregeln är ”benhård” så utgånget pass, dvs pass vars giltighet går ut under resan, kommer absolut inte att fungera.

Hur Air India bedömer saken går bara att spekulera i och det ger inte så mycket att göra det.

Toppen