Pandion priority boarding

En av de roligare var hem från Chicago nyligen. Där de boardade grupp 1 enbart, inte grupp 2, i priority-fållan. Samtidigt började en annan i personalen boarda grupp 3 i den andra fållan. Så det blev grupp 1 och 3 samtidigt, men 2orna blev tydligt anvisade att vänta... Det är inte alltid lätt när det är svårt!

I BKK plockades alla med barn (även familjer med rejäla tonåringar) ut och leddes fram tiill någon sorts preboarding kö. Sedan glömde man bort den och efter en stund påbörjades vanlig boarding gruppvis i en helt annan lucka. Fortfarande ingen action i "pre-boarding" kön, så vi trängde oss över till grupp 1 kön. När vi kommer fram viftas vi bort, för barn ska stå i "pre-boarding".

Men i Thailand räcker det att vara lagom socialt påfrestande, så vi skrek PRIORITY lite lagom högt för att grupp 1 tanten skulle ge upp och låta oss boarda i den gruppen det stod på våra boardingpass...

intuition skrev:I BKK plockades alla med barn (även familjer med rejäla tonåringar) ut och leddes fram tiill någon sorts preboarding kö. Sedan glömde man bort den och efter en stund påbörjades vanlig boarding gruppvis i en helt annan lucka. Fortfarande ingen action i "pre-boarding" kön, så vi trängde oss över till grupp 1 kön. När vi kommer fram viftas vi bort, för barn ska stå i "pre-boarding".Men i Thailand räcker det att vara lagom socialt påfrestande, så vi skrek PRIORITY lite lagom högt för att grupp 1 tanten skulle ge upp och låta oss boarda i den gruppen det stod på våra boardingpass...Klicka för att utvidga...

Ett specifikt problem i Thailand.

Business biljetter, status hos alla passagerare men blev nästan bortförda från prioboarding, fram till PRIORITY klart uttrycktes från mitt håll.

Däremot så fungerar det fint vid First, då det bugas och bockas.

El0 skrev:Upplevde det CPH-OSL i måndags (1 pax), men inte IAD-CPH på söndagen, heller inte OSL-ARN-UME i onsdags.Dedikerad pandion-checkin var det på OSL i lördags också. Agenten i sas service center sa att det är "nytt".Glömde kika igår om det var samma sak...Visa bifogad bild 163177Klicka för att utvidga...
På Arlanda saknas skärmen, men däremot finns en egen fålla med skylt, rakt in från kontrollanten och fram till businessdisken utan att behöva gå den snitslade banan.

Man måste ändå ge SAS creds för att vara så inkonsekventa och osynkroniserade i allt de gör. COH flight till DUS bara ebd +g i grupp 1 och inget jox.

pswe skrev:På Arlanda saknas skärmen, men däremot finns en egen fålla med skylt, rakt in från kontrollanten och fram till businessdisken utan att behöva gå den snitslade banan.Klicka för att utvidga...
Finns en på Arlanda, dock inte blå utan svart, och står ej Check in eller liknande utan är endast en vit Pandionfågel på (brukar vara disk 81).

I övrigt så är SAS som vanligt konsekvent inkonsekvent. Har varit med om Pandion pre-boarding 1 gång, efterföljande 15 flighter har det boardats som vanligt med grupper.

coclol skrev:Man måste ändå ge SAS creds för att vara så inkonsekventa och osynkroniserade i allt de gör.Klicka för att utvidga...
Det är nästan charmigt. Som en jobbig gammal kompis som man ändå gillar och därför står man ut med massa egenheter.

Boarding igår: Skärmen slår över till SkyPriority Group 1, men ingen går fram. Inget utrop. Jag och polaren går mot gaten, ger damen där en frågande blick och hon nickar, så vi skannar och går igenom. I sekunden som min polare gör det, så hörs ”Innan vi börjar med våra SkyPriority passagerare, så ber vi våra Pandion medlemmar….”

Jag fnissar åt min polare, som jag 30 sekunder tidigare försökt förklara Pandion-nivån åt.

SAS gör det proper, eller inte alls.

flygerförmycket skrev:Finns en på Arlanda, dock inte blå utan svart, och står ej Check in eller liknande utan är endast en vit Pandionfågel på (brukar vara disk 81).Klicka för att utvidga...
Arlanda idag vi incheckningen, disk 81.

img_8617-jpeg.164775

Diamond-in-the-ruff skrev:Arlanda idag vi incheckningen, disk 81.Klicka för att utvidga...
En liknande bild skulle gärna kunna få komma fram på skärmen vid gate också när Pandion får boarda - helt utan utrop. De som vet, vet. Går bara fram och går in lite diskret. Sen när det är färdigt så slår de om till vanliga skärmarna och utrop för grupp 1, osv.

Jannes skrev:Boarding igår: Skärmen slår över till SkyPriority Group 1, men ingen går fram. Inget utrop. Jag och polaren går mot gaten, ger damen där en frågande blick och hon nickar, så vi skannar och går igenom. I sekunden som min polare gör det, så hörs ”Innan vi börjar med våra SkyPriority passagerare, så ber vi våra Pandion medlemmar….”Jag fnissar åt min polare, som jag 30 sekunder tidigare försökt förklara Pandion-nivån åt.SAS gör det proper, eller inte alls.Klicka för att utvidga...
Det hände idag för mig, med skillnaden att grupp 1 var på och började boarda så fort skylten slog om till "grupp 1" och maskinerna hade grönt ljus. Nånstans ungefär när jag går igenom efter ca 20-30 pers som var framför mig i kön mig hör jag "pandion"-utropet.

En iakttagelse på senare tid är att Grupp 0 numera förekommer på boarding passet.

att-byn3xr1mmc4mhanrxi4amto98nk2rnn0oeb7xbbrhfw-jpeg.165494

palmen skrev:Med tanke på hur bra det fungerat senaste 15 åren kan de behöva hjälp.Med det sagt har det fungerat helt ok med att de nu nekar folk i fel boarding grupp som försöker boarda tidigt. Sker alltid på ARN/CPH och troligtvis på andra hemmaflygplatser där de har grindar för det. Det hjälper ju dock inte när 20 pers blir nekade och sen står kvar och blockar boardingen istället för att gå åt sidan.Klicka för att utvidga...
Sker i Stavanger också. Alltid nån som skall på först men som det lyser rött för

Johan Hbg skrev:Fanns grupp 0 på Kastrup igår också. Ropades upp, tror inte det stod på skärmen. Oklart om någon gick dit, kollade inte.Klicka för att utvidga...

På Arlanda stod det på skärmen också.

Några gånger på sistone nu man varit med om otyget att de släpper på prioboarding innan de faktiskt är helt klara för boarding, vilket gör att man då trängs ihop betydligt trängre i en fålla mellan gate och dörr till jet-bryggan, som är stängd.. fyller liksom ingen funktion. Då kan de lika gärna avvakta.

Blir speciellt komiskt då de släpper på pandion i grupp 0, bara för att komma in i en fålla, som de sedan blir ihoppackad i tillsammans med resterande prio-boardande.

Back