Senaste nytt

Pandion priority boarding

Boarding igår: Skärmen slår över till SkyPriority Group 1, men ingen går fram. Inget utrop. Jag och polaren går mot gaten, ger damen där en frågande blick och hon nickar, så vi skannar och går igenom. I sekunden som min polare gör det, så hörs ”Innan vi börjar med våra SkyPriority passagerare, så ber vi våra Pandion medlemmar….”

Jag fnissar åt min polare, som jag 30 sekunder tidigare försökt förklara Pandion-nivån åt.

SAS gör det proper, eller inte alls.
Det hände idag för mig, med skillnaden att grupp 1 var på och började boarda så fort skylten slog om till "grupp 1" och maskinerna hade grönt ljus. Nånstans ungefär när jag går igenom efter ca 20-30 pers som var framför mig i kön mig hör jag "pandion"-utropet.

En iakttagelse på senare tid är att Grupp 0 numera förekommer på boarding passet.
att.byN3xR1mmC4MHANRxI4aMto98NK2RnN0oeb7XbBRHFw.jpeg

Med tanke på hur bra det fungerat senaste 15 åren kan de behöva hjälp.

Med det sagt har det fungerat helt ok med att de nu nekar folk i fel boarding grupp som försöker boarda tidigt. Sker alltid på ARN/CPH och troligtvis på andra hemmaflygplatser där de har grindar för det. Det hjälper ju dock inte när 20 pers blir nekade och sen står kvar och blockar boardingen istället för att gå åt sidan.
Sker i Stavanger också. Alltid nån som skall på först men som det lyser rött för

Toppen