ACervin
Medlem
Hustrun och jag hade en paketresa bokad till Spanien i slutet av mars. Av förståeliga skäl inställd. Jag sympatiserar med resebyrån som förstås hamnar i en likviditetskris. Vi har fått följande erbjudande från resebyrån som låter vettigt. Men stämmer det? Skall jag nappa på erbjudandet eller missar jag något här? (vårt utlägg är 40 000 SEK).
Email från resebyrån;
Såklart drabbas resebranschen (liksom många andra branscher) hårt av det som händer. Vi ber om er förståelse att återbetalning av resorna kommer att ta lite tid då vi väntar besked från myndigheter hur vi ska agera i de extrema förhållanden som råder. Det förs diskussioner mellan researrangörsföreningen och regeringen huruvida paketreselagen ska gälla eller om det kommer finnas undantag i vissa fall. EU har förra veckan tagit beslut om att researrangörer kan ställa ut en voucher till resenären att använda de kommande två åren istället för återbetalning. Skulle man mot förmodan inte utnyttja vouchern inom två år har man rätt att få tillbaka sina pengar. Skulle researrangören i ett sådant fall gått i konkurs så går resegarantin in och betalar tillbaka pengarna till resenären. En del länder i EU har redan börjat följa dessa nya direktiv. I Sverige väntar vi fortfarande på besked om detta men vi tror att även Sverige kommer att följa dessa regler inom kort. Detta är en åtgärd för att resebolagens likviditet inte ska försvinna helt. Även regeln som säger att återbetalning ska ske inom 14 dagar har Konsumentverket tänjt på i dessa extrema dagar.
Email från resebyrån;
Såklart drabbas resebranschen (liksom många andra branscher) hårt av det som händer. Vi ber om er förståelse att återbetalning av resorna kommer att ta lite tid då vi väntar besked från myndigheter hur vi ska agera i de extrema förhållanden som råder. Det förs diskussioner mellan researrangörsföreningen och regeringen huruvida paketreselagen ska gälla eller om det kommer finnas undantag i vissa fall. EU har förra veckan tagit beslut om att researrangörer kan ställa ut en voucher till resenären att använda de kommande två åren istället för återbetalning. Skulle man mot förmodan inte utnyttja vouchern inom två år har man rätt att få tillbaka sina pengar. Skulle researrangören i ett sådant fall gått i konkurs så går resegarantin in och betalar tillbaka pengarna till resenären. En del länder i EU har redan börjat följa dessa nya direktiv. I Sverige väntar vi fortfarande på besked om detta men vi tror att även Sverige kommer att följa dessa regler inom kort. Detta är en åtgärd för att resebolagens likviditet inte ska försvinna helt. Även regeln som säger att återbetalning ska ske inom 14 dagar har Konsumentverket tänjt på i dessa extrema dagar.