Senaste nytt

Paketresa. Återbetalning eller voucher?

ACervin

Medlem
Hustrun och jag hade en paketresa bokad till Spanien i slutet av mars. Av förståeliga skäl inställd. Jag sympatiserar med resebyrån som förstås hamnar i en likviditetskris. Vi har fått följande erbjudande från resebyrån som låter vettigt. Men stämmer det? Skall jag nappa på erbjudandet eller missar jag något här? (vårt utlägg är 40 000 SEK).

Email från resebyrån;
Såklart drabbas resebranschen (liksom många andra branscher) hårt av det som händer. Vi ber om er förståelse att återbetalning av resorna kommer att ta lite tid då vi väntar besked från myndigheter hur vi ska agera i de extrema förhållanden som råder. Det förs diskussioner mellan researrangörsföreningen och regeringen huruvida paketreselagen ska gälla eller om det kommer finnas undantag i vissa fall. EU har förra veckan tagit beslut om att researrangörer kan ställa ut en voucher till resenären att använda de kommande två åren istället för återbetalning. Skulle man mot förmodan inte utnyttja vouchern inom två år har man rätt att få tillbaka sina pengar. Skulle researrangören i ett sådant fall gått i konkurs så går resegarantin in och betalar tillbaka pengarna till resenären. En del länder i EU har redan börjat följa dessa nya direktiv. I Sverige väntar vi fortfarande på besked om detta men vi tror att även Sverige kommer att följa dessa regler inom kort. Detta är en åtgärd för att resebolagens likviditet inte ska försvinna helt. Även regeln som säger att återbetalning ska ske inom 14 dagar har Konsumentverket tänjt på i dessa extrema dagar.

Känns ytterst tveksamt om kammarkollegiet kommer att ersätta dig för voucherns värde ifall resebyrån kursar. Vad jag kan finna så har EU inga uppdaterade regler som resebyrån skriver. Jag hade i dagens läge endast accepterat vouchers från bolag som jag vet staterna kommer ta över vid finansiella problem.

Håller med föregående inlägg:

- Kommer ni inte iväg pga att resan är inställd eller bolaget går i konkurs så kan ni åberopa konsumentkreditlagen och få pengarna tillbaka via kreditkortsutgivaren (givet att det är betalt med ett kreditkort)
- har du en voucher så har du fått en tillgång, går sedan bolaget i konkurs så kan man så vitt jag förstår inte åberopa konsumentkreditlagen, utan då har man faktiskt fått en tjänst levererad i form av vouchers (även om de vid en konkurs blir ogiltiga).

Så går resebyrån i konkurs så är det ganska stor skillnad på alternativen. Alternativt om du kan få vouchers direkt från flygbolaget eller om det är en stor hotellkedja OCH du tror att du har användning för vouchers i framtiden.

Har noterat ganska mycket diskussioner om att ändra regler för resebranschen i framförallt tysk TV, inte sett något på svensk TV om detta (dock tittar jag nästan aldrig på svensk TV).

Toppen