Vad är det för fel på IL-96?
Inget fel på den maskinen. Nu är även Il-96-400M på G.
Iövrigt om man skall lista wide-bodies har det i.o.f redan gjorts men skulle man göra det lite mer överskådligt skulle jag formatera såhär:
Airbus
A300
A310
A330
A340
A350
A380
Boeing
747
767
777
787
Ilyushin
Il-86
Il-96-300
Il-96-400
Lockheed
L-1011 TriStar
McDonnell Douglas
DC-10
MD-11
Kommande widebodies:
Boeing MoM (797)
CRAIC 929 (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation)
Ilyushin Il-96-400M (uppgraderad version med Aviadvigatel PD-14)
Frigate EcoJet
Detta är de widebodies man kan stöta på idag och några som är under utveckling.
Ser man någon av dessa under equipment innebär det således att det blir widebody på flighten om inte en sista-minutenändring sker. Personligen misstänker jag att det kommer att bli vanligare med två mittgångar framöver eftersom både Boeing och Frigate EcoJet arbetar på att lansera det som skulle kunna kallas "Aerobus" - alltså ett bredbukigt plan för kort-medeldistans i stil med ursprungliga A300 och Il-86 samt DC-10-10 och L-1011-1.
Så min egna gissning är att narrowbodies kommer att rymma upp till 199 stolar (personalgränsen) och över 200 blir det fler mittgångar. Widebody har ju den fördelen att det går snabbare att lasta och lossa samtidigt som man med rätt åtgärder och ökat resande kan ersätta två narrowbodies med en maskin (mer ekonomiskt att t.ex flyga en Frigate EcoJet med 350 stolar än två stycken narrowbodies med 180).
Boeing MoM/797 påminner mig annars om McDonnell Douglas MD-XX-projekt som var något liknande (en liten widebody med avancerade motorer). Även Ilyushin har pysslat med en sådan maskin i form av Il-90-200.
Närmast är det Boeing 797 och CRAIC 929 samt Frigate EcoJet som blir det senaste sena inom widebodies under de närmaste åren samt kanske (och det är väldigt mycket kanske) en A380neo.
Edit: Airbus har i.a.f slimmat portföljplanerna eftersom den s.k "A350-2000" (en förlängd -1000) slopats. Å andra sidan är det ju lite sidospår.
Edit 2: När det gäller widebody inom Europa har BA använt B767 på LHR-MAD. Har även flugit med dem med sådan utrustning på LHR-PRG (fast där är A319 eller A320) populärt numera vad jag vet).
Aeroflot har också varit väldigt bredaxlade av sig i PRG eftersom jag sett både Il-86 och Il-96-300 på Moskvalinjen där (jag kan dock inte riktigt uttala mig om vad de använder idag - för mig känns det där mer som en narrowbodylinje rent spontant så jag har alltid tänkt att det måste vara ett väldigt högt resande när man flyger wide där).