crazy voyager
Medlem
Låter häftigt - hoppas vi snart kan få läsa mer om detta äventyr
Var du registrerad som vanlig passagerare med tanke på att de saknade dig i gaten? För övrigt är det lite talande för SAS boardingprocedur tycker jag![]()
Helt korrekt! Jag tror inte det hade varit praktiskt möjligt att åka som crew då man troligtvis behöver ha anställningsnummer för att det ska komma med i systemen, så jag var formellt bokad som en vanlig passagerare.
Ja, det blev lite tokigt på Arlanda. Jag gick ju ombord långt innan passagerarna och gatepersonalen var helt på det klara med vem jag var och vad jag skulle göra. Men det löste sig som sagt till slut. Och fair enough, inte direkt en situation som kommer varje dag. Det var dock inga som helst problem i Zürich, jag var aldrig ens inne i terminalbyggnaden.
Det är inte unikt för SAS. Precis som Jacob är inne på kan man inte lägga in folk på crew hur som helst och olika flygbolag har olika procedurer. Det förvirrar dessutom ofta security och check-in på olika sätt. Normalt inom jobbet när vi gör fam fligths (som flygledare kan vi flyga i cockcpit för att byta erfarenheter och se hur piloterna jobbar) så går vi igenom som vanliga passagerare och sedan får dom vara kreativa i gaten för att boarda oss. Men exakt hur det funkar varierar från bolag till bolag, ibland är man supp crew, ibland är man ID-pax, ibland är man vanlig pax, det beror på.