Senaste nytt

På väg till Arlanda igen...eller inte riktigt igen

Låter häftigt - hoppas vi snart kan få läsa mer om detta äventyr :)

Var du registrerad som vanlig passagerare med tanke på att de saknade dig i gaten? För övrigt är det lite talande för SAS boardingprocedur tycker jag :(

Helt korrekt! Jag tror inte det hade varit praktiskt möjligt att åka som crew då man troligtvis behöver ha anställningsnummer för att det ska komma med i systemen, så jag var formellt bokad som en vanlig passagerare.

Ja, det blev lite tokigt på Arlanda. Jag gick ju ombord långt innan passagerarna och gatepersonalen var helt på det klara med vem jag var och vad jag skulle göra. Men det löste sig som sagt till slut. Och fair enough, inte direkt en situation som kommer varje dag. Det var dock inga som helst problem i Zürich, jag var aldrig ens inne i terminalbyggnaden.

Det är inte unikt för SAS. Precis som Jacob är inne på kan man inte lägga in folk på crew hur som helst och olika flygbolag har olika procedurer. Det förvirrar dessutom ofta security och check-in på olika sätt. Normalt inom jobbet när vi gör fam fligths (som flygledare kan vi flyga i cockcpit för att byta erfarenheter och se hur piloterna jobbar) så går vi igenom som vanliga passagerare och sedan får dom vara kreativa i gaten för att boarda oss. Men exakt hur det funkar varierar från bolag till bolag, ibland är man supp crew, ibland är man ID-pax, ibland är man vanlig pax, det beror på.

Det kom ett meddelande idag på eftermiddagen från SAS pressavdelning som hjälpt till att organisera detta. Pursern hade tydligen rapporterat att hon varit "himla nöjd" med mig. Så jag antar att det inte kan ha varit alltför illa för första försöket. :)

Det har dykt upp en del frågor om hur jag upplevde passagerarna, om EBD, boarding med mera. Jättekul med intresset, det är precis av denna anledning som detta gjordes och jag ska med glädje svara på detta. Jag behöver dock själv först få ta in och smälta allt, det är jag faktiskt inte riktigt klar med än. Det blev väldigt mycket intryck. Den största förvåningen var nog faktiskt hur annorlunda det är att sitta/jobba där framme mot att åka som passagerare. Det hade jag inte alls trott.

Det kommer som sagt en ordentlig artikel inom några dagar, så jag sparar mina svar och tankar tills dess. Då får ni också gärna ställa fler frågor. Jag fick en så nära komplett genomgång av crewarbetet, kabinen och galleyt som nog går att få. Jag tror inte vi missade något.

Så sitter jag återigen på flygbussen till Arlanda, klippkorten avverkas på löpande band. Idag ska det ut och flygas igen, men det är inte till den ordinarie incheckningen på Arlanda jag ska bege mig till för att checka in, utan till crew base i terminal 5.

Idag ska jag göra något som måste vara ganska unikt, praktisera som kabinpersonal!

Denna eftermiddag/kväll flyger jag fram och tillbaka med SAS från Arlanda till en europeisk flygplats, platsreservationen är klaffsätet. Tanken är att jag så långt det är möjligt och så långt reglerna tillåter ska få testa på allt det som den ordinarie kabinpersonalen gör ombord, för att ta reda på det som diskuterats i spaltkilometer i detta forum, hur det egentligen fungerar. Handledning kommer ske av Purser Charlotte, som förvarnat att jag kommer få jobba hårt.

Jag har också fått fototillstånd för flygningarna, så jag ska försöka hinna med att ta lite bilder bakom kulisserna, så långt tiden räcker till. Om jag räknat rätt var det sex olika godkännanden som behövdes för att få detta på plats, så det är rätt häftigt att det faktiskt gick igenom.

Är du inbokad på en av mina flygningar? Jag kommer som sagt jobba ute i kabinen och jag tror även de kommer nämna mig under välkomstutropet. Är jag ombord lär du märka det. Och är du EBD kommer du med garanti få din gratis flaska vin denna gång, och det kommer finnas smoothies. Vilka flygningar och vilken destination det handlar om väljer jag dock att hålla hemligt en stund till. Välkommen ombord! :)

Det här var klockrent. Riktigt snyggt gjort. Skall bli roligt att höra fortsättningen

• Gilla
Reactions: El0
Vilken underbar idé! Precis som mycket annat här känns det här som en bok som det inte går att lägga ifrån sig!! jag vill läsa mer nu, men väntar med spänning på artikeln. Häftigt att lyckas med detta @Jacob :)

Ja, tanken är att det ska bli mitt stora avslutningsreportage på BC.
Vilken underbar idé! Precis som mycket annat här känns det här som en bok som det inte går att lägga ifrån sig!! jag vill läsa mer nu, men väntar med spänning på artikeln. Häftigt att lyckas med detta @Jacob :)
Bokläsningen startade för min del med @Jacob Sommarresa 2011 och det låter som att det här är sista kapitlet. Tråkigt, men det har varit en fantastisk läsning under flera år. Tack! Nu blir det att hitta en ny bok som ska skrivas.

Artig å se trynefaktoren - jeg tipper Jacob kommer til å fortelle mye av det jeg pleier å skrive - og da får jeg slengt i trynet at jeg bare er "fangirl"... Så det kjenns litt godt å få noen folk "hører på" til å skrive det samme ;) Ser fram til det!

Härligt att läsa! Jag anar början på en reportageserie:

• Jacob som Bagagelastare - tar reda på varför priotaggarna kommer sist på Arlanda!
  • Jacob som Revenue Manager - tar reda på hur man fixar en error fare!
  • Jacob som Kapten - det finns ju autopilot!
  • Jacob på SAS IT...
:)

Trevligt att springa på dig, @Jacob, i ARN T5-loungen så här på kvällskvisten!
Lustigt att vi satt just intill utan att se varandra, där borta vid vilfåtöljerna...
Ser fram emot läsningen!

ff679359d254f837a0c7c7fbc3c1f8ab.jpg

Toppen