Senaste nytt

Otjänligt kranvatten. Hur gör ni?

Var på Bali på bröllopsresa för några år sedan. Drack flaskvatten och borstade även tänder med flaskvatten. I övrigt åt jag sallad etc på restauranger utan större bekymmer. Min fru undvek sallad mm och var lite noggrannare, men hon fick ändå mer "Balibelly" än jag. Själv åkte jag väl på en mindre känning precis vid hemresan, men ordnades bra med Imodium.

Har alltid med imodium på dylika resor! Brukar inte få problem, men om det inträffar så är det så skönt att kunna lösa situationen med några tabletter! Inte kul att gå på flygplanstoalett 15 gånger om man kan undvika det ;)

Brukar alltid borsta tänderna med kranvatten i Asien. Avstår inte från is eller sallad. Inga problem på Bali heller, men det är väl olika från person till person hur tålig man är. Svårt att tro att hotellstandard gör skillnad när det kommer till just kranvatten.

Brukar alltid borsta tänderna med kranvatten i Asien. Avstår inte från is eller sallad. Inga problem på Bali heller, men det är väl olika från person till person hur tålig man är. Svårt att tro att hotellstandard gör skillnad när det kommer till just kranvatten.
Stora hotell har ibland egna vattenfilter, så visst kan det vara skillnad, men jag undviker kranvatten om det är utanför europa eller inte smakar gott (vilket USA hamnar under, även om det är ”safe”)

Stora hotell har ibland egna vattenfilter, så visst kan det vara skillnad, men jag undviker kranvatten om det är utanför europa eller inte smakar gott (vilket USA hamnar under, även om det är ”safe”)
Såpass! Just på Bali rörde det sig däremot om mindre hotell där de säkerligen inte hade några filter.

Jag dricker alltså inte kranvattnet, sällan annars än i Sverige - utomlands blir det vattenflaskor.

Jag har spenderat mycket tid i Indonesien (som ett andra hemland) och jag har bara blivit magsjuk en enda gång. Då hade jag ätit på McDonalds i Jakarta. Lokal mat och dryck har jag aldrig blivit sjuk av.

Jag dricker inte kranvattnet, men jag borstar tänderna i det.

När det gäller is så brukar det vanligtvis hanteras på ett bra sätt. En slags dessert eller svalkande "dryck" är bl a Es Gunung (Berg av is) där man river ett stort isblock till isflagor som man sedan smaksätter med diverse söta såser och liknande. Detta har aldrig gjort mig sjuk.

Man ska också veta att Indonesier generellt sett föredrar att dricka varmt vatten då man tycker att det släcker törsten bättre. Även på besök i Sverige så föredrar de varmt vatten. (tror att jag faktiskt läst en studie någonstans om att varmt vatten absorberas bättre av kroppen, så det stämmer kanske)

Det vatten som man ofta serveras på lokala matställen, ibland ståendes i plastbringare på borden, är vanligtvis också säkert att dricka då det kokats för att tillfredsställa lokalbefolkningens önskan om varmt vatten.

Annars så kan man vanligtvis lita på att vatten på flaska är säkert att dricka.

Förutom flaska på vatten beställer jag ALLTID dryck utan is. När det kommer till mat är jag mer slapp. Kanske har en bra mage vad vet jag, men äter allt ifrån foodstalls till kända restauranger. Däremot får man väl göra en egen bedömning innan. Något som är nyfriterat i kokande olja är förmodligen det man ska sikta på om man är nojjig.

Vatten på flaska. har haft med mig vattenreningstabletter ibland .. men inte behövt använda dem. Färsk papaya till frukost är bra då frukten har antiseptiska egenskaper, lägg en bit skal på småsår med fruktköttsidan mot såret så renar det lite. Den innehåller även enzymer som hjälper till ...
Svårare fall: avslagen rumsvarm Coca Cola, bra mot dålig mage - fosforsyran gör att pH:t är väldigt lågt (dödar det mesta) och får snabbt fart på magen igen. Bara enstaka fall behövs det ... undviker annars cola.

Toppen