Senaste nytt

Otjänligt kranvatten. Hur gör ni?

Det händer att våra resor tar oss till länder som har otjänligt kranvatten. I vissa städer t.o.m varnas det för att skölja munnen med kranvattnet efter tandborstningen. Hur gör ni för att hålla er "mag-friska"?

Jag tycker jag har koll på läget, eftersom jag klarat mig de flesta resor, men snart reser jag med Familjen Diamond-in-the-ruff till länder med suspektare vattenkontroll. Räcker det med att hetta upp vattnet i vattenkokaren? Eller behöver det investeras i en Lifestraw för att undvika Balimage.

Frågan är allmänt ställd, men gäller även min resa till Bali med Familjen i juli.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jönsson

Medlem
Det händer att våra resor tar oss till länder som har otjänligt kranvatten. I vissa städer t.o.m varnas det för att skölja munnen med kranvattnet efter tandborstningen. Hur gör ni för att hålla er "mag-friska"?

Jag tycker jag har koll på läget, eftersom jag klarat mig de flesta resor, men snart reser jag med Familjen Diamond-in-the-ruff till länder med suspektare vattenkontroll. Räcker det med att hetta upp vattnet i vattenkokaren? Eller behöver det investeras i en Lifestraw för att undvika Balimage.

Frågan är allmänt ställd, men gäller även min resa till Bali med Familjen i juli.
Mängder av flaskvatten på hotellrummet. Men annars ska det fungera bra att koka up vattnet ett par gånger och låta det svalna. Finns också vattenreningstabletter som dödar de flesta patogener. På restauranger får man undvika kall mat som kan vara sköljda i kranvatten, typ grönsaker och oskalad frukt. Att ha ett gediget vaccinationsskydd är också självklart. Speciellt i rurala områden.
 
Mängder av flaskvatten på hotellrummet.
Precis så nojig har jag själv alltid varit i mindre "säkra" vattenländer!
Nu reser jag med Familjen som är mindre vana vid denna situation. Resevaccinationerna är i sin ordning för alla.
Vissa älskar glass, vilket kan vara stor orsak till turistmage. Hur kan man trolla här?
 
Det händer att våra resor tar oss till länder som har otjänligt kranvatten. I vissa städer t.o.m varnas det för att skölja munnen med kranvattnet efter tandborstningen. Hur gör ni för att hålla er "mag-friska"?

Jag tycker jag har koll på läget, eftersom jag klarat mig de flesta resor, men snart reser jag med Familjen Diamond-in-the-ruff till länder med suspektare vattenkontroll. Räcker det med att hetta upp vattnet i vattenkokaren? Eller behöver det investeras i en Lifestraw för att undvika Balimage.

Frågan är allmänt ställd, men gäller även min resa till Bali med Familjen i juli.
Dricker flaskvatten, men annars inga andra åtgärder. Övriga familjen borstar tänder med flaskvatten också. Jag blir inte mer sjuk än vad de blir. Is, grönsaker osv äts med glädje.
 

Jönsson

Medlem
Med små barn skulle jag inte ta några risker. Så länge glassen är paketerad så är det nog riskfritt. Glass från glasskiosker och på restauranger kan man undvika. En del bättre restauranger kan ”säker” is och brukar då skylta med det. Sedan kanske inte vanlig turistmage är det man ska oroa sig för mest egentligen.
 

Jönsson

Medlem
Dricker flaskvatten, men annars inga andra åtgärder. Övriga familjen borstar tänder med flaskvatten också. Jag blir inte mer sjuk än vad de blir. Is, grönsaker osv äts med glädje.
Det är ganska avgörande vilket område vi talar om här. Att man brukar dricka vattnet ”utomlands” säger inte mycket. En bekant fick för många år sedan hepatit A av dricksvattnet i Riga.
 
Det är ganska avgörande vilket område vi talar om här. Att man brukar dricka vattnet ”utomlands” säger inte mycket. En bekant fick för många år sedan hepatit A av dricksvattnet i Riga.
Absolut!
Fru Diamond-in-the-ruff har läst om hur farligt kranvattnet är på Bali.
Jag hoppas jag bevisar henne fel :rolleyes:
 
Toppen