Senaste nytt

Optimalt intjän av Eurobonus vid en stor betalning, vilket kort?

palmen

Moderator
Hej alla.

Tack för tips.
Fakturaställaren tar alltså kreditkort som betalning och jag kan även dela upp det i 2 betalningar. Alltså hälften med Amex och häften med MC.

Jag har idag amex classic och MC SAS World.
Ringde Amex idag och frågade. Det var enligt handläggaren omöjligt betala in i förväg, vilket jag visste sedan innan.

De kunde heller inte kolla ifall de kunde höja krediten till 1msek då jag haft classic i 7 månader endast. Behöver vänta tills ytterligare ett år.

Borde man inte få lite större spelrum och kreativa lösningar ifall man har exempelvis Premium eller Elit vad gäller min situation?
Exempelvis att beloppet betalas in i förväg och dras samma dag eller dagen efter från kortet. Ifall de inte godtar så hög kredit.

Kanske behöver man tjata till sig kontakt med någon lite högre uppsatt på kreditavdelningen.
Då Amex inte får agera bank, dvs ta emot förskottsbetalning så är detta uteslutet oavsett vilket kort du har i Sverige.
Amex Premium/Elite kommer inte heller göra skillnad, det är inga high end kort direkt, och har du bara 7 månader historik så ringer nog varenda varningsklocka hos dom.
Hade du haft Amex Platinum eller Centurion och vill göra en sådan transaktion och har en bra och längre historik så kan jag anta att det kommer vara betydligt mindre motstånd.
Tror inte du kommer direkt långt med att tjata och söka upp folkhögre upp på Amex, de har sina rutiner för hur de hanterar detta och din historik i dagsläget tror inte jag gör att de vill ta en sådan risk att de gladeligen ger dig 1M i kredit bara för att du pratar med dom och bedyrar att du kommer att betala osv.
 

mha321

Medlem
Om du nu kan dela upp det på flera betalningar, kan du även göra det över tiden? Alltså betala upp till kredit limit med Amex och sedan omedelbart betala av det (redan lagd betalning så att den verkligen går igenom rätt dag), och sedan betala nästa del? På det sättet står du ju inte på positivt på Amex kontot. Men det är absolut tillåtet att betala av en existerande skuld innan fakturan kommer, för att på det sättet öka upp kredit utrymmet igen.
 

RasmusN

Medlem
Om du nu kan dela upp det på flera betalningar, kan du även göra det över tiden? Alltså betala upp till kredit limit med Amex och sedan omedelbart betala av det (redan lagd betalning så att den verkligen går igenom rätt dag), och sedan betala nästa del? På det sättet står du ju inte på positivt på Amex kontot. Men det är absolut tillåtet att betala av en existerande skuld innan fakturan kommer, för att på det sättet öka upp kredit utrymmet igen.

Hej.
Tack för tipset. Det var som Amex sade. Jag har ca 100k i kredit nu. Så jag får göra mindre betalningar helt enkelt. Krångligt och fyrkantigt, men men.
 

mha321

Medlem
Hej.
Tack för tipset. Det var som Amex sade. Jag har ca 100k i kredit nu. Så jag får göra mindre betalningar helt enkelt. Krångligt och fyrkantigt, men men.
Kanske går att få Amex att höja krediten en liten bit men inte hela vägen?

Dessutom kan man ju göra enstaka betalningen ovanför så länge man betalar av direkt. Skulle absolut inte prova med hela beloppet men för att kunna dela upp det i färre delar.

Torde ju fortsatt kunna vara värt att uppgradera till elite för att få fler poäng för övrigt?
 

RasmusN

Medlem
Ifall man nyttjar 2-för-1. Måste man boka resan under samma kalenderår som man får sin voucher?
Fakturan kommer nämligen att betalas i September-Oktober nästa år. Det gör att jag har 2-3 månader på mig att bestämma när och var jag ska resa.

Eller kan man använda voucher för nästkommande år?
Tacksam för info.
 

mha321

Medlem
Ifall man nyttjar 2-för-1. Måste man boka resan under samma kalenderår som man får sin voucher?
Fakturan kommer nämligen att betalas i September-Oktober nästa år. Det gör att jag har 2-3 månader på mig att bestämma när och var jag ska resa.

Eller kan man använda voucher för nästkommande år?
Tacksam för info.
Det är innevarande år vid intjäningen eller påföljande år som gäller. Så du kommer att ha gott om tid.
 

taxvalp

Medlem
Ifall man nyttjar 2-för-1. Måste man boka resan under samma kalenderår som man får sin voucher?
Fakturan kommer nämligen att betalas i September-Oktober nästa år. Det gör att jag har 2-3 månader på mig att bestämma när och var jag ska resa.

Eller kan man använda voucher för nästkommande år?
Tacksam för info.

Vi är minst två som redan hjälpt dig med svaret på frågan tidigare i tråden...
https://www.businessclass.se/forum/...onus-vid-en-stor-betalning-vilket-kort.98256/
 
Hej.
Tack för tipset. Det var som Amex sade. Jag har ca 100k i kredit nu. Så jag får göra mindre betalningar helt enkelt. Krångligt och fyrkantigt, men men.
Fyrkantigt? Jag är väldigt glad att höra att AMEX inte ger en ny kund en limit på 1 miljon (framförallt inte när nuvarande limit är låg) bara för att kunden ringer och ber om det.

Jag skulle säga, bra jobbat AMEX.
 
Toppen