Senaste nytt

Optimal kreditkortskombination?

Supen

Ny medlem
Tack för svaren! Såg att jag tog miste på avgiften för SAS AMEX Premium, självklart är det ca 1000 kr och inget annat.

Men alright, 150.000 i spend får jag verkligen jobba ihop, även med Billhop/Betalo. Om jag ändå leker med tanken att det går så slänger jag in ett till alternativ - stryker SAS MC Premium och kör på endast mitt MC Platinum och SAS AMEX Elite istället. Istället för 12000 ”gratispoäng” varje år får man istället 20000, som dessutom är nivågrundande, samt högre intjäning per 100 kr. Skillnad i kostnad gentemot AMEX Premium-alternativet ca 1500 kr, och skillnad mot mitt från början tänkta alternativ ca 2500 kr. Är det vettigt? Men då är det nära 5000 kr per år korten kostar och jag skulle ljuga om jag påstod att det inte svider.
 

Samosaguas

Medlem
Tack för svaren! Såg att jag tog miste på avgiften för SAS AMEX Premium, självklart är det ca 1000 kr och inget annat.

Men alright, 150.000 i spend får jag verkligen jobba ihop, även med Billhop/Betalo. Om jag ändå leker med tanken att det går så slänger jag in ett till alternativ - stryker SAS MC Premium och kör på endast mitt MC Platinum och SAS AMEX Elite istället. Istället för 12000 ”gratispoäng” varje år får man istället 20000, som dessutom är nivågrundande, samt högre intjäning per 100 kr. Skillnad i kostnad gentemot AMEX Premium-alternativet ca 1500 kr, och skillnad mot mitt från början tänkta alternativ ca 2500 kr. Är det vettigt? Men då är det nära 5000 kr per år korten kostar och jag skulle ljuga om jag påstod att det inte svider.
Det är 20000 statusgrundande poäng du får inte 20000 poäng som du kan använda till resor.
 
Hej!
* SAS Eurobonus Mastercard Premium, 1495 kr/år (För 12000 garanterade poäng och möjlighet att flyga SAS Plus/Business för Go-poäng givet viss intjäning)
...
För 2395 kr/år får jag alltså många gratis extrapoäng[...]
Av din formulering får jag intrycket av att du tror de 12 000 poängen du får med ett MC Premium är extrapoäng (alltså användbara), men så är inte fallet. De går enbart mot status.

EDIT: Jag svarade samtidigt som du och Samosaguas skrev.
Istället för 12000 ”gratispoäng” varje år får man istället 20000, som dessutom är nivågrundande
Det är likadana poäng från MC Premium och Amex Elite: statuspoäng. Så båda potterna är nivågrundande, men går inte att använda.
 

Frisk78

Medlem
Tack för svaren! Såg att jag tog miste på avgiften för SAS AMEX Premium, självklart är det ca 1000 kr och inget annat.

Men alright, 150.000 i spend får jag verkligen jobba ihop, även med Billhop/Betalo. Om jag ändå leker med tanken att det går så slänger jag in ett till alternativ - stryker SAS MC Premium och kör på endast mitt MC Platinum och SAS AMEX Elite istället. Istället för 12000 ”gratispoäng” varje år får man istället 20000, som dessutom är nivågrundande, samt högre intjäning per 100 kr. Skillnad i kostnad gentemot AMEX Premium-alternativet ca 1500 kr, och skillnad mot mitt från början tänkta alternativ ca 2500 kr. Är det vettigt? Men då är det nära 5000 kr per år korten kostar och jag skulle ljuga om jag påstod att det inte svider.

Med Sas Elite får du som du skriver 20 000 statusgrundade poäng, dessa höjer din status till minst Eurobonus Silver. Men du kan inte spendera dom, det är extra poängen man byter mot biljetter.
 

Supen

Ny medlem
Med 100K spend blir det 10,000 Eurobonuspoäng med Classic. Inte så stor mening med MC Premium då eftersom du har svårt att komma upp i några poängnivåer (om du inte flyger väldigt mycket).

Då du redan har ett MC Platinum så skulle jag nog rekommendera Amex Premium för de extra 5000 poängen, och att det är billigare än MC Premium.

Fast anledningen till MC Premium var egentligen framför allt 12000 extrapoäng och möjligheten att flyga Plus istället för Go som bonus. Väljer jag enbart AMEX Premium blir antalet extrapoäng mycket mindre, till ungefär samma kostnad (skillnad 500 kr)? Eller tänker jag fel?
 
Fast anledningen till MC Premium var egentligen framför allt 12000 extrapoäng och möjligheten att flyga Plus istället för Go som bonus. Väljer jag enbart AMEX Premium blir antalet extrapoäng mycket mindre, till ungefär samma kostnad (skillnad 500 kr)? Eller tänker jag fel?
Ja, tyvärr.
Av din formulering får jag intrycket av att du tror de 12 000 poängen du får med ett MC Premium är extrapoäng (alltså användbara), men så är inte fallet. De går enbart mot status.

EDIT: Jag svarade samtidigt som du och Samosaguas skrev.
Det är likadana poäng från MC Premium och Amex Elite: statuspoäng. Så båda potterna är nivågrundande, men går inte att använda.
 

Supen

Ny medlem
Med Sas Elite får du som du skriver 20 000 statusgrundade poäng, dessa höjer din status till minst Eurobonus Silver. Men du kan inte spendera dom, det är extra poängen man byter mot biljetter.

Hmm, okej, bra info! Då går nog det alternativet bort. Kanske får snegla mot Premium ändå och verkligen försöka jobba ihop spenderingen...

Tack för bra diskussion!
 

Frisk78

Medlem
Fast anledningen till MC Premium var egentligen framför allt 12000 extrapoäng och möjligheten att flyga Plus istället för Go som bonus. Väljer jag enbart AMEX Premium blir antalet extrapoäng mycket mindre, till ungefär samma kostnad (skillnad 500 kr)? Eller tänker jag fel?

Skaffar du Sas MC Premium så får du 1000 statusgrundade poäng/månad du har kortet (12 000/år).
Skafar du Sas Amex Elite får du 20 000 statusgrundade poäng direkt.
Totalt med dessa kort har du 32 000 statusgrundade poäng. Du är Eurobonus Silver.
Du behöver komma över 45 000 statusgrundade poäng/år för att bli Eurobonus Guld.

Med Sas MC Premium får du 15 EXTRApoäng/100 kr.
Med Sas Amex Elite får du 20 EXTRApoäng/100 kr.

Flyger du inte själv ihop 10 000 statusgrundade poäng/år så kommer du inte att bli Eurobonus Gold.
Med Elite-kortet och 100 000 kr/spend/år kommer du att få ihop 20 000 Eurobonuspoäng (extrapoäng) som du kan spendera på varor eller biljetter.
Med Sas MC Premium och ovan spend blir det 15 000 extrapoäng du kan spendera.

För en resa tex till USA kostar det 30 000 extrapoäng/resväg i Eco. (60 000 t.or)
 
Toppen