Senaste nytt

Optimal kreditkortskombination?

Supen

Ny medlem
Hej!

Första inlägget här, kul att det verkar vara ett aktivt forum! Tänkte se över min kortsituation och det är Eurobonuspoäng och möjlighet att resa ofta jag är ute efter. Har sett att det finns andra trådar på ämnet, men för mig är ingången lite annorlunda - jag har via min arbetsgivare ett Mastercard Platinum som jag förmånligt får för 900 kr/år. Där ingår framför allt loungeaccess via Loungekey och Concierge service, två tjänster som jag uppskattar mycket. Viss cashback erhålls också, men det ä så lite att det är försumbart (0,25 %). Jag har ingen stor spend, har faktiskt inte säskilt stor koll på hur mycket men låt säga 10000 kr/månad för enkelhetens skull, det ligger nog rätt nära sanningen. Jag har gjort lite undersökningar och har kommit fram till att följande kombination kan vara något, skulle gärna vilja ha input från er som har stenkoll på kreditkortsdjungeln och tillhörande förmåner :)

Viktigt: Maxa antalet Eurobonuspoäng på relativt liten spend, samt bibehållen loungeaccess conciergeservice
Inte viktigt: Fler än en 2-4-1 vouchers

* Mastercard Platinum, 900 kr/år (För loungeaccess och concierge)
* SAS Eurobonus Mastercard Premium, 1495 kr/år (För 12000 garanterade poäng och möjlighet att flyga SAS Plus/Business för Go-poäng givet viss intjäning)
* SAS Eurobonus AMEX Classic, 0 kr/år (Blir huvudkortet för alla köp, med 100.000 årlig spend får man en 2-4-1 voucher per år, räcker bra åt mig).

För 2395 kr/år får jag alltså många gratis extrapoäng, loungetillgång, conciergeservice, möjlighet att flyga Plus för Go-poäng och en 2-4-1 med nuvarande spend. Ruggigt bra försäkringar med Platinumkortet, vara faktura jag sen kan billhoppa med AMEX:et vid behov, även om det kostar en slant.

Vad säger ni, har jag resonerat tokigt? Har jag missat någon kombination som är bättre givet mina förutsättningar/preferenser? Tacksam för input!
 

Frisk78

Medlem
Hej hej!

Jag skulle i ditt fall välja Sas Amex Premium före Sas Amex Classic. Anledningen är främst att med Classic så kan man få en 2-4-1 voucher, men enbart inom Europa.
Med Sas Amex Premium så räcker 2-4-1 vouchern i hela världen, dock med en spend på 150tkr för att få tillgång till vouchern. Sas Amex Premium kostar runt 1500kr/år men brukar vara kostnadsfri första 3 mån.

Med Premium så får du 15p/100kr mot Classics 10p/100kr.
 

Supen

Ny medlem
Tack! Har övervägt det, men eftersom jag inte når upp i 150.000 i spend så gör den förmånen mig ingen nytta, allra minst om den dessutom kostar mig 1500 kr/år. Har dock SAS AMEX Premium nu, nyttjar ett första år fritt från avgifter som går ut i augusti
 

Samosaguas

Medlem
Jag skulle också rekommendera SAS Amex Premium istället för Classic. Om du har svårt att ta dig över 150k i spendering på ett år så kan det vara värt att titta på Billhop eller Betalo för att betala några räkningar med dessa tjänster.

Lycka till och välkommen till BC!
 

Frisk78

Medlem
SAS Amex premium kostar 1020kr/året, hallå!? 1500kr är stor skillnad mot 1020 o_O

Jag kollade nu på Amex sida; Sas Premium 3 första mån fritt (255kr) så för första året betalar man 765 kr.

Jag förväxlade nog priset med Sas MC Premium som kostar "runt 1500 kr"
 

Samosaguas

Medlem
SAS Amex premium kostar 1020kr/året, hallå!? 1500kr är stor skillnad mot 1020 o_O
Är det här något nytt med 1020kr per år? Blir det numera marginellt dyrare om man betalar per månad (85kr/månad) istället för en gång per år? Står fortfarande att det kostar 1000kr/år på hemsidan.

Samma sak med Elite. 335kr/mån = 4020kr eller 4000kr/år.
 

Vindpilen

Medlem
Jag säger som de flesta andra. Amex Premium och om du inte kommer upp i 150k spend per år kanske du kan ta lite räkningar på kortet med Betalo etc. 2-4-1 inom Europa tycker jag är tveksamt värde på, då kan du lika gärna köra SAS MC premium för alla köp.
 
Med 100K spend blir det 10,000 Eurobonuspoäng med Classic. Inte så stor mening med MC Premium då eftersom du har svårt att komma upp i några poängnivåer (om du inte flyger väldigt mycket).

Då du redan har ett MC Platinum så skulle jag nog rekommendera Amex Premium för de extra 5000 poängen, och att det är billigare än MC Premium.
 
Toppen