Senaste nytt

Operation Backlog: En sportlovs-exkursion i poängens tecken

Kris

Medlem
Episod 0: Isbrytning i Köpenhamn - eller en sparkcykel på villovägar
Februari i Köpenhamn. Det sägs att staden är som bäst när den lever, men just nu känns den mest som en frysbox med bristfällig isolering. Det gnistrande vintervädret gör sig utmärkt på bild, men i verkligheten är det en logistisk utmaning för alla som inte äger en isbrytare eller en gedigen uppsättning underställ.

PXL_20260202_150050067~2.jpg

Gnistrande istäcke i hamnbadet. Vackert men bitande kallt.

Sportlovet i år var inte tänkt som en vanlig 'semesterresa', utan snarare som slutfasen i ett pågående projekt. Vi var ju iväg i somras, men listan över oavslutade affärer blev längre än väntat. Junior, i rollen som vår hovleverantör av kravspecifikationer och numera även utsedd till Backlog-ansvarig, var tydlig. Vi har oavslutade affärer att beta av. Saker som lämnades ogjorda och spel som inte spelades färdigt.

PXL_20260206_064934124~2.jpg

Köpenhamn under ett vitt täcke av snö och försvunnen cykelinfrastruktur.

När jag ser ut över stan inser jag att det är dags att lämna. Men vissa har tydligen inte fattat att säsongen för uteserveringar är över. På avresedagen siktades en herre på elscooter som med dödsförakt plöjde genom drivorna med sikte på Fermentoren. Man får hoppas att han hade en plan B, för kranarna på Fermentoren är sedan länge torra. En omedveten resenär på villovägar helt klart.

PXL_20260206_063738939~2.jpg

En optimist på elscooter siktar mot Fermentoren. Han vet uppenbarligen inte att stället är historia.

Själva styrde vi mot loungen. Junior kontrollerade boardingkorten med en blick som antydde att han förväntade sig prioriterad ombordstigning oavsett väder. För oss handlade det om att komma upp i luften och lämna snösvängen bakom oss för att återuppta arbetet där vi slutade sist. Destinationen ligger i slutet av en lång rad av beslut, poängoptimeringar och en och annan strategisk chansning.

PXL_20260206_180057523~3.jpg

En snötyngd vinge på Kastrup. Nu börjar det.

En vinge täckt av frost är den första pusselbiten. Men frågan är om rutan vi snart ska titta ut genom vetter mot norr, söder eller något helt annat. Stay tuned for more...

Bodde i Mölmö och jobbade i Köpenhamn tre år i början på 2000-talet. Efter 10-11 år i Umeå konstaterade jag att Malmö, och i synnerhet Köpenhamn i kombination med snö inte var en bra idé:D

Episod 1: Positionering till den kungliga hufvudstaden eller när SAS-kalendern och gamla synder möts
Grunden till den här exkursionen lades redan i december. SAS julkalender med erbjudandet om dubbla poäng dök upp precis samtidigt som Junior, i rollen som Backlog-ansvarig, började påminna om allt vi inte hann med under sommarens resa. Lägg därtill min egen oförmåga att hålla mig borta från vissa breddgrader så var beslutet fattat. En plan behövde sättas i verket för att stänga förra årets öppna ärenden.

Resan började dock med att pröva tålamodet. Ett Köpenhamn i snöchock innebar försenade tåg och en allmän känsla av logistiskt haveri. Som Diamond-resenär fanns en förhoppning om att utnyttja förmånen kring byte av flyg samma dag för att nå Arlanda tidigare, men inställda avgångar och vädergudar ville annat. Det var bara att sitta still i den berömda båten.

PXL_20260206_152423469~2.jpg

Inställda tåg och röda siffror. En klassisk start på ett uppdrag.

Väl på Kastrup tog vi efter SAS eminenta fasttrack sikte på de bekanta dörrarna. Som van resenär är rutinerna fastgjutna och incheckningen i loungen är snarare en reflex än ett val.

PXL_20260206_171911665~2.jpg

Den obligatoriska passagen. En tur in i SAS-loungen.

På väg mot gaten sprang vi på en av de bättre sakerna med att resa under skollov. Legobutiken körde en kampanj där man fick bygga ett litet set att ta med. Backlog-ansvarig lade omedelbart beslag på en påse. Vi passade även på att begrunda reklamen för den nya loungen som ska stå klar 2027. Det är skönt att ha något att se fram emot under nästa decennium.

PXL_20260206_172836726~2.jpg

Strategiskt avbrott för Lego-bygge. Den viktigaste punkten på dagordningen hittills.

PXL_20260206_171826896~2.jpg

Framtiden ser ljus ut, förutsatt att man har tålamod fram till 2027.

Flyget till Stockholm blev en halvtimme sent, vilket började tära på Juniors läggdags, men humöret hölls uppe. Det kändes nästan lite exotiskt att positionera till Arlanda för en gångs skull.

PXL_20260206_180352490~2.jpg

Boarding mot Stockholm. En omvänd logistik för dagen.

Väl ombord var det inget snack om saken. Plats 1D var säkrad. Enligt den samlade expertisen på BC är detta platsen där man maximerar både benutrymme och den allmänna känslan av välbefinnande. Man får omedelbart en obeskrivlig lust att luta sig tillbaka och slänga upp fotsulorna på väggen framför...

PXL_20260206_180620950~2.jpg

Tronen på 1D. Enligt samstämmiga uppgifter på forumet den enda rimliga platsen i denna kabin.

Serveringskonceptet i SAS Business på den korta turen till Stockholm har landat rätt. Ingen tung måltid, men en bricka med ost och tillbehör som fyller sin funktion. Junior var måttligt intresserad av osten men blev istället erbjuden fika-vagnen ad libitum. En sockerchock senare var vi båda redo för landning.

PXL_20260206_185023987~2.jpg

Servering i SAS Business. En stabil insats på kort distans.

En annan viktig detalj för sinnesfriden var gardinen. Disciplinen var oklanderlig och avskiljningen mot de bakre regionerna i kabinen sköttes med kirurgisk precision.

PXL_20260206_191246719~3.jpg

Gardindisciplin av högsta skola. Ordning och reda.

Ankomsten till Arlanda gick smidigt. Vi promenerade raka vägen mot Radisson Blu SkyCity. Junior fick omedelbara associationer till Radisson i Zürich, för konceptet med hotell direkt i terminalen är en vinnare. Incheckningen tog dock sin tid trots VIP-status, men Junior löste situationen genom att systematiskt tömma lobbyns skål med karameller. Inget ont som inte har något sött med sig.

PXL_20260206_192801611~2.jpg

Välkomna till kungliga hufvudstaden.

PXL_20260206_194058427~2.jpg

Den smidiga entrén till SkyCity. Logistik när den är som bäst.

PXL_20260206_194243169~2.jpg

Lobbyn på Radisson. Här genomfördes en grundlig inventering av karamellförrådet.

Vi blev uppgraderade till ett Premium-rum. Junior fick lite pyssel, vilket var välkommet efter en lång dag. Rummet erbjöd gott om plats, men ventilationen tycktes tro att vi befann oss mitt i en arktisk storm. Den körde på full effekt och vägrade låta sig tämjas, så vi fick helt enkelt acceptera att natten skulle tillbringas i en lätt vindtunnel.

PXL_20260206_195322511~2.jpg

Premium-rummet. Gott om plats för logistisk planering.

PXL_20260206_195328393~2.jpg

Vardagsrumsdelen där nästa dags strategier kunde putsas.

När morgonen grydde över Arlanda kändes den vilda ventilationen som ett mindre problem. Tankarna vandrade mot schackspelet vi köpte i Kairo (se episod 4 i 'Guldfeber i Giza – eller adieu Senator' https://www.businessclass.com/forum/threads/guldfeber-i-giza-–-eller-adieu-senator.107552/post-1149202 ) och som nu skulle få följa med på nästa stora drag. Men i varje avancerad strategi finns risken att en viktig pjäs hamnar på villovägar utan att man märker det förrän spelet verkligen gäller. Anfall är bästa försvar! Stay tuned for more...

PXL_20260207_055506246.NIGHT.jpg

Arla morgonstund på Arlanda. Idag byter vi perspektiv

Väl ombord var det inget snack om saken. Plats 1D var säkrad. Enligt den samlade expertisen på BC är detta platsen där man maximerar både benutrymme och den allmänna känslan av välbefinnande.

Väldigt trevlig rapport hittills. Ska bli kul att följa!

Dock måste jag ifrågasätta detta påstående. I min värld är det svårt att maximera välbefinnande ombord på ett flyg när man inte sitter vid fönstret, men visst, alla kan tycka olika.

Väldigt trevlig rapport hittills. Ska bli kul att följa!

Dock måste jag ifrågasätta detta påstående. I min värld är det svårt att maximera välbefinnande ombord på ett flyg när man inte sitter vid fönstret, men visst, alla kan tycka olika.
Skulle tro att @Kris har samma problematik som mig att det är någon som kräver fönsterplatsen och vi jobbar för att maximera vårat välbefinnande utefter dom förutsättningar vi har att arbeta med! :D

Toppen