Senaste nytt

OP upgrade hur funkar det?

Vax

Medlem
Hej

Har funderat lite på hur det fungerar med OPupgrades.

Är EBD själv vilket kanske har betydelse senare i mina funderingar.

SAS är inte speciellt konsekvent i sina OPupgrades , tror jag. Åker mycket GOT-ARN och enbart i Plus. Väldigt ofta så sker OPupgrades för folk helt "slumpmässigt" och utan någon som helst hänsyn till status. Ibland blir det nästa komiskt också.

Det är inte precis en gång som en ensam mamma med två barn blir uppgraderad till plus medans barnen (spelar ingen roll på ålder på dem) blir kvar på rad 25. Vilket leder till ett mindre kaos under boardingen då mamma givetvis inte kan lämna dessa själv. Samtidigt vet man att de 3-4 första rader i GO är fulla med EBG och EBD som åker själva.

LH däremot är mycket mer konsekventa. Blev uppgraderad i helgen själv mellan MUC och GOT.
Planet var fullt i economy men ganska glest i business. Totalt var vi 8st. Kunde ganska snabbt konstatera att 6 st borde vara betalande business, jag var inte betalande och en person till kunde jag inte gissa mig till hur det var.

Min fundering är vilket har högst prio?
Kan inte tänka mig att det inte fanns en senator till i economy (låter det vara osagt men osannolikt).
Går EBD före Senator på LH på OPupgrade?
Ser LH statusen som EBD eller bara SK*G ?

Har haft väldigt hög hit rate på OP just på Lufthansa.

Tråden skulle lika gärna kunna ligga under Lufthansa men det har med EB status att göra. Vill någon moderator flytta den så gör det gärna.

Vax

Tack för svaret
Jo jag är ganska medveten om tråden och speciellt inlägg nummer 2 som beskriver skillnaden mellan CU och OP. Det jag är mer intresserad av är hur urvalet för OP fungerar. Kanske har jag missat något i den tråden men det mest handlar om CU i den.
Angående SAS OP så känns det som att det är upp till den agent som har hand om det om man skall välja status resenär eller sker det med någon sorts slump?

Då är jag med! Finns några trådar på Flyertalk som diskuterar temat. Tror de flesta trådarna mer eller mindre kom fram till antingen "tur", hög bokningsklass, ensamresande och/eller personlig förmåga att göra ett gott intryck hos agenten. I vart fall tycktes det inte följa något logiskt mönster såsom viss status.

• Gilla
Reactions: Vax
Och i någon tråd påstod någon som verkade insatt (hur man nu bedömer det, men det lät trovärdigt) att det finns en algoritm i bakgrunden som väger in en rad faktorer: avkastning på den enskilda biljetten, hur mycket en person rest med bolaget tidigare (ackumulerat värde för bolaget hos den enskilde resenären), status, resväg (med eller utan anslutning), antal resenärer, etc. Låter ju vettigt, men om det är sant eller inte kan jag inte bedöma.

• Gilla
Reactions: Vax
Då är jag med! Finns några trådar på Flyertalk som diskuterar temat. Tror de flesta trådarna mer eller mindre kom fram till antingen "tur", hög bokningsklass, ensamresande och/eller personlig förmåga att göra ett gott intryck hos agenten. I vart fall tycktes det inte följa något logiskt mönster såsom viss status.
Ok tack för info!

Är det tur så önskar jag att LH inför lotteri som Ryanair och jag har samma hit rate där :)

Angående tillmötesgående så har det alltid varit pip i boarding maskinen med nytt säte på LH.

Lite semantik först: "Operational Upgrade" benämns oftast som OpUP inte OPupgrades. Men det är en petitess :)

Lufthansa arbetar vad jag kan förstå efter en tung, automatisk process som har flera parameter:
Bokningsklass
Biljettpris
Status

Där är det inte ovanligt att en Star Alliance medlem kan gå före en M&M medlem på grund av en dyr biljett.

Last edited:
Och i någon tråd påstod någon som verkade insatt (hur man nu bedömer det, men det lät trovärdigt) att det finns en algoritm i bakgrunden som väger in en rad faktorer: avkastning på den enskilda biljetten, hur mycket en person rest med bolaget tidigare (ackumulerat värde för bolaget hos den enskilde resenären), status, resväg (med eller utan anslutning), antal resenärer, etc. Låter ju vettigt, men om det är sant eller inte kan jag inte bedöma.
Det gäller nog inte hos SAS :)

haha - det är väl den till synes bristande logiken hos SAS (och för all del andra bolag) som ger upphov till uppfattningarna om att det snarast är fråga om slumpen och tur. Men OpUP kostar bolagen pengar så med all sannolikhet finns det ett noga framräknat system i bakgrunden.

Lite semantik först: "Operational Upgrade" benämns oftast som OpUP inte OPupgrades. Men det är en petitess :)

Lufthansa arbetar vad jag kan förstå efter en tung, automatisk process som har flera parameter:
Bokningsklass
Biljettpris
Status

Där är det inte ovanligt att en Star Alliance medlem kan gå före en M&M modell på grund av en dyr biljett.
Angående semantik, jag vet men kunde inte låta bli :)

Toppen