Senaste nytt

Ombokning av plus pro ger ingen kredit vid billigare pris?

intuition

Medlem
Tittar på att boka om en Plus Pro biljett. Den nya bokningen är 140 kr billigare än den gamla, men ändå anger ombokningssidan priset 0 kr (dvs utan att kreditera mig fare-difference). Om jag väljer en avgång som är e.g. 500kr dyrare att boka ny, så anges exakt 500 kr i tilläggsavgift för att boka om.

Stämmer det att Plus pro bara justerar för ökat pris och inte minskat?
(har ett svagt minne av att jag bokat om till ett billigare pris förr i världen och fått kredit men kan ha fel för mig)
Eftersom det är en plus pro kan jag ju avboka istället och nyboka, så får jag min mellanskillnad (vad det lider).

Jag bokade om en Plus Pro för några månader sedan till en billigare avgång, och fick prisskillnaden tillbaka.

Se screenshot nedan.

982ABFA7-5762-485F-819E-0C18F6C44367.jpeg

OK, tack för olika svar. Då kan det ju stämma som jag minndes, att jag fått kredit tidigare, även om det kanske inte var för själva fare difference.

Det är väl det som är grejen, att eftersom du redan bokat ”dyraste biljettklass” får du fritt lov att byta till något billigare eller lika dyrt?!
Fast det är väl ingen naturlag som säger att det måste vara så. Det styrs ju av de detaljerade biljettreglerna och jag har många gånger sett regler med fare-difference på båda hållen (hos andra bolag). Jag minndes inte hur det var med SAS, och det står ju inget i själva beskrivningen av biljettypen på SAS sidor så därav frågan.

Det står SAS helt fritt så klart, men det är ju i det här fallet en regel som är dålig enbart för SAS. Jag avbokar istället. SAS får hantera en onödig återbetalning och står risken att jag bokar med någon annan eller inte alls.

Noterar att samma gäller fortfarande. Gjorde avbokning och ny bokning på en Plus Pro Bio, sparade en tusenlapp så lätt värd några minuters besvär.

Låt oss gå till källan och se SAS egna biljettregler (saxat från sas hemsida, under biljettregler plus pro ARN-LHR):
FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME BOOKING CLASS OR UPGRADED TO A HIGHER SK PLUS PRO FARE UP TO AND INCLUDING C-CLASS. DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWER SERVICE CLASS NOT PERMITTED. WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER FARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED. ----------------------------------------------- WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.
Jag läser det här (som @mha321 också säger) att man kan inte välja en billigare bokningsklass, dvs ingen återbetalning genom att boka Y->B.
Har kostnaden för samma resa i samma fare sjunkit kan man få pengar tillbaka.

En workaround är ju att avboka resan och köpa ny biljett, ifall det lönar sig.

Jag har iaf under 2023 haft ett fall där jag först ombokade en plus pro och skillnaden var då minus några enstaka kronor. Kan ju inte svära på att det var samma bokningsklass, men det låter udda om det var en annan lägre fare som hamnade på i stort sett samma pris.
De pengarna återbetalades inte.
När jag i nästa steg behövde avboka helt, var de kronorna också borta från återbetalningssumman (dvs det var inte bara ett filter på att belopp lägre än x kronor inte behandlas). Min ändrade biljett hade alltså verklgien ett lägre pris än urpsrungsbokningen men den skillnaden återbetaldes inte vid något tillfälle.

Nu hittar jag inte just den biljetten så jag kan inte kolla närmare. Det kan ju finnas diverse förklaringar. Tex att det finns olika fare rules för olika plus-biljetter.
En annan möjlighet är att ombokningen som man själv gör i mina sidor faktiskt leder till att man kan boka om i en lägre fare, men att någon spärr då slår i och ev återbetalning görs ej.

Det jag minns av situationen var att det lägre priset syntes i ombokningsdialogen, dvs jag fick upp en kalender med avgångar och "fare difference to be paid" och att avgången jag valde hade diff typ "- 2 kr" tydligt skyltat. Längre in i bokningsdialogen, typ på sista summa sidan var beloppet borta.

Hur som helst, jag brukar fortfarande kolla vad det kostar att ny-boka först och jämför med vad min originalbokning kostade. Får jag upp en diff som stämmer med det använder jag ombokning. Annars avbokar jag och bokar nytt.

Vore kul att höra om någon här ombokat en plus via mina sidor där ombokningsflödet visat en negativ diff och där man faktiskt fått de pengarna åter.

Blir nyfiken och gör ett test på en Plus Pro BIO på sträckan CPH-GDN i början av 2024.
Jag är bokad i A och för ett totalt pris på 2543 kr.

En ombokning berättar att det är -20kr i fare diff. Går jag djupare ser jag att det specas som skatter och avgifter som sjunkit 20kr. Jag vågar/vill inte gå längre för att se vad som verkligen händer. Och jag kan inte i ombokningsdialogen se vilken bucket det är.

Skärmavbild 2023-12-10 kl. 11.17.30.png

Skärmavbild 2023-12-10 kl. 11.17.50.png

Ombokning2.jpg

En nybokning ger ett ännu lägre pris:

Nybokning spec.jpg

Inte heller här får jag se vilken bucket det är, dvs jag kan inte verifiera om detta också är A.

Mitt kvitto på originalbokningen har spec i två valutor (Fare DKK och Equivavlent fare paid SEK) och summerar jag har jag betalt 1174 i fare. Den sjunker alltså 1174-1156= 18 kr och detta syns inte alls i ombokningen. Jag gissar att det är kurs-rörelser och att själva fare är exakt samma, men det visas inte i bokningsflödet.

Skärmavbild 2023-12-10 kl. 11.21.31.png

Totalt ändrat pris, i vad jag tror är samma biljett och klass, 38 kr. Ombokningen säger -20. Nu gick jag inte vidare, men frågan är om jag ens hade fått de -20 i ändrade skatter återbetalt?

Last edited:
Toppen