Jag gjorde något liknande.Jag har iaf under 2023 haft ett fall där jag först ombokade en plus pro och skillnaden var då minus några enstaka kronor. Kan ju inte svära på att det var samma bokningsklass, men det låter udda om det var en annan lägre fare som hamnade på i stort sett samma pris.
De pengarna återbetalades inte.
När jag i nästa steg behövde avboka helt, var de kronorna också borta från återbetalningssumman (dvs det var inte bara ett filter på att belopp lägre än x kronor inte behandlas). Min ändrade biljett hade alltså verklgien ett lägre pris än urpsrungsbokningen men den skillnaden återbetaldes inte vid något tillfälle.
Nu hittar jag inte just den biljetten så jag kan inte kolla närmare. Det kan ju finnas diverse förklaringar. Tex att det finns olika fare rules för olika plus-biljetter.
En annan möjlighet är att ombokningen som man själv gör i mina sidor faktiskt leder till att man kan boka om i en lägre fare, men att någon spärr då slår i och ev återbetalning görs ej.
Det jag minns av situationen var att det lägre priset syntes i ombokningsdialogen, dvs jag fick upp en kalender med avgångar och "fare difference to be paid" och att avgången jag valde hade diff typ "- 2 kr" tydligt skyltat. Längre in i bokningsdialogen, typ på sista summa sidan var beloppet borta.
Hur som helst, jag brukar fortfarande kolla vad det kostar att ny-boka först och jämför med vad min originalbokning kostade. Får jag upp en diff som stämmer med det använder jag ombokning. Annars avbokar jag och bokar nytt.
Vore kul att höra om någon här ombokat en plus via mina sidor där ombokningsflödet visat en negativ diff och där man faktiskt fått de pengarna åter.
Ombokade med en skillnad på omkring -350 kr. Såg först ut som att jag förlorat de pengarna, så jag kontaktade support. Blev då informerad om att skillnaden kommer att betalas tillbaka först efter själva flygningen.
Avbokade någon vecka senare, och då fick jag tillbaka både den nya kostnaden och skillnaden några dagar senare (som separata återbetalningar, tror skillnaden tog ca en extra dag att betalas tillbaka). Detta var även vad support hade sagt skulle hända, d.v.s. att hela ursprungliga beloppet betalas tillbaka direkt om resan avbokas.
Detta hände i augusti 2023.